Gazdaság

Egyre kevesebben kötelező nélkül

Nem kockáztatják a járműtulajdonosok a fedezetlenséget, gyakoribb, hogy nem vonatják ki a forgalomból öreg autóikat

Jelenleg 4,8 millió autóra van kötelező biztosítás hazánkban – válaszolta lapunk megkeresésére a Magyar Biztosítók Szövetsége. Erről éves kimutatásuk van, egyben felhívták a figyelmet arra, hogy amelyik járműnek érvényes forgalmi engedélye van, annak kötelező biztosítással is rendelkeznie kell, amely a forgalmi engedély megadásának feltétele egyben.

 Utóbbi azért fontos információ, mert ahogyan korábban írtuk, a robogók kevesebb mint felére nem kötöttek kötelezőt, és a tulajdonosok egy része azt sem tudja, hogy ez szükséges lenne.

Az autók esetében másképp van, ott a tulajdonosok nem mernek kockáztatni.

Az adott gépjármű bekerül a járműnyilvántartásba és a biztosítói kötvénynyilvántartásba is, ezeket a hatóság rendszeresen összeveti, és amennyiben az adott járműnek nincs felelősségbiztosítása, akkor értesítést küld az illetékes jegyzőnek a jármű forgalomból történő kivonására. Az esedékes díj megfizetésére hatvannapos türelmi időt biztosít a jogszabály, a türelmi idő elteltével a fedezet megszűnik és a továbbiakban fedezetlenségi díjat kell fizetni minden fedezet nélküli nap után, amely a kisebb autók esetében is napi háromszáztíz forinttól indul.

A Mabisz összesítése alapján a huszonöt évnél fiatalabb járművek között a biztosítatlanok aránya 2015 végén 1,15 százalék volt, kicsivel több mint negyvenötezer jármű. Az ennél idősebbek körében gyakori, hogy a jármű már nincs forgalomban, csak nem adták le a rendszámát. Az adatnyilvántartás aktualizálásával pedig a régi autók körében is csökken a biztosítatlanok aránya. Ugyanezt erősíti meg az egyik általunk megkérdezett biztosítótársaság is.

Tapasztalataink alapján a gépjárművek kötelező felelősségbiztosítását szabályozó törvénnyel az üzembentartók tisztában vannak, ismerik a biztosítási kötelezettségüket és annak elmaradása esetén felmerülő következményeket, esetleges szankciókat. Ugyancsak saját tapasztalataink alapján azt látjuk, hogy a különböző járműfajták között nincs jelentős eltérés az ügyfelek fizetés hajlandóságában – mondta lapunk megkeresésére Kádár Péter, a Groupama Biztosító nem-életbiztosítási igazgatója.

Egy adott szerződés évfordulója a szerződés kockázatviselési kezdetéhez kapcsolható általában, ha viszont a járművet eladják, az új tulajdonosnak az adásvétel napjával keletkezik kötelezettsége. Az autósok a szerződés megkötésének az évfordulóján válthatnak kötelezőt, és a Mabisz közlése szerint jelenleg már csak kevesebb mint negyven százalékukat érinti már csak az év végi „kötelezőkampány”. A biztosítótársaság és a Mabisz egyaránt rámutat, hogy a szerződéskötés után hatvan napig a biztosító módosíthat a szerződésen. Ha ugyanis a tulajdonos által közölt valamilyen adat téves vagy nem valós, az új adatok alapján újraszámíthatja a díjat. Egyéb esetben csak a bonus-malus fokozat változása módosíthatja időszakon belül a díjat.


Telítődni látszik a használt kocsik piaca

Lassult a használtautó-átírások növekedése az idén az első félévben, ami arra utal, hogy kezd telítődni a hazai használtautó-piac – ismerteti a DasWelt­Auto az MTI-hez eljuttatott közleményében. A Datahouse adatai alapján közölték, idén januártól június végéig 332 562 használt autó cserélt gazdát, ami 11,5 százalékos növekedés az előző év hasonló időszakával összevetve. Ugyanakkor tavaly a növekedési ütem még 26,5 százalékos volt – mutatnak rá. A piac csúcsa 2005-ben volt, amikor 639 104 gépkocsit írtak át. Az autócserék 31 százaléka alsó-középkategóriás, 25,8 százaléka kis- és 15,5 százaléka felső-középkategóriás autó volt. Az átírt kocsik háromnegyedének kora meghaladta a tíz évet, mindössze 12 százalékuk volt ötévesnél fiatalabb.