Gazdaság
Egyre drágábbak a használt autók
Két számjegyű volt a növekedés a piacon, idén eddig lényegesen kevesebb járművet hoztak be külföldről, mint tavaly év elején

Az év első három hónapjában megtört a használtautó-piac lendülete, ami az utóbbi időszakot jellemezte. Mint azt Fodor László, a Használtautó.hu értékesítési vezetője közölte, azzal együtt, hogy az év elején némileg visszaesett a forgalom a hazai piacon, 2016 elejéhez képest így is 28 százalékkal nagyobb volt a gazdát cserélt autók összértéke. Ebben nagy szerepet játszott az árak emelkedése is: a meghirdetett autók átlagára két számjegyű növekedést mutatva immár 1,9 millió forint felett jár. Az áremelkedés oka a tartósan gyenge forintárfolyam mellett az, hogy az olcsóbban behozott, de nehezebben felderíthető előéletű autókkal szemben mind több vevő a belföldön meghirdetett járműveket részesíti előnyben, amelyek így magasabb áron is eladhatók – tette hozzá a szakértő.
Ezzel együtt az import továbbra is elsődleges forrása a hazai használtautó-utánpótlásnak. Ugyanakkor a növekedési ütem ebben az évben lényegesen lelassult. Míg 2016 elején 24 százalékkal „érkezett” több használt autó az országba, mint egy évvel korábban, addig az idei első három hónapban behozott 34 800 személyautó mindössze hét százalékkal volt több, mint tavaly ilyenkor. A piacon továbbra is az Opel, a Suzuki és a Volkswagen a legkedveltebb, ez a három márka teszi ki az eladott használt autók harmadát. Megfigyelhető az is, hogy egyre korszerűbb motorokkal kerülnek a piacra a használt személygépkocsik. Bár a gazdát cserélő használt személyautók átlagéletkora jelenleg 12 év, környezetvédelmi szempontból öt év alatt sokat javult a helyzet. A portál összesítése szerint míg 2012-ben csupán 6,5 százalékos volt az Euro 5 vagy az annál kedvezőbb besorolású járművek aránya, 2017 első negyedévére ez az érték már 34,8 százalékra emelkedett. A másik oldalról figyelve az autópiaci kínálatot figyelemre méltó, hogy az Euro 3-nál rosszabb besorolású járművek aránya 2012-ben még 31,8 százalék volt, ez mára 18,9 százalékra csökkent. Az Euro 3-as járművek a jelenlegi szabályozás értelmében szmogriadó esetén nem közlekedhetnek Budapesten. Arányuk a hazai autóparkban jelentősebb, mint az eladásra hirdetett járművek körében.