Gazdaság
Egyesül a két nagy kínai vonatgyártó
Bírálják a cégeket, mert egymás alá ígértek a nemzetközi tendereken
A China CNR és a CSR egykor szervezetileg összetartozott, a 2000-es évek elején vált ketté. A versenytársakat azonban később bírálat érte, amiért több nemzetközi tenderen is egymás alá ígérve igyekeztek piachoz jutni. Liu Po, a China CNR Corporation egyik igazgatóhelyettese Csangcsunban a távirati iroda tudósítójának megerősítette, hogy eldöntött kérdésről van szó, a kivitelezésről pedig folyamatos egyeztetések zajlanak a CSR Corporation vezetőivel. A szakember úgy vélekedett, a várható fúzió a déli „testvérvállalattal” a világ legnagyobbjai közé emeli majd az egyesült céget, s ezáltal nagyobb eséllyel lesznek képesek felvenni a versenyt a német Siemensszel, a kanadai Bombardierrel vagy a francia Alstommal. Arra a kérdésre, hogy irányt vesznek-e Európa felé, úgy válaszolt: figyelik az európai piacot, keresik a lehetőségeket, de arról, hogy ténylegesen megvethetik-e a lábukat az öreg kontinensen, nem bocsátkozott jóslásba. A két – közvetlenül az államtanács alá tartozó – vállalat termékei már jól ismertek Délkelet-Ázsiában, Afrikában és Latin-Amerikában. Legutóbb egy mexikói gyorsvasúti tenderen győztek a kínaiak, de azt a pályázatot a latin-amerikai ország kormánya leállította.
A CNR vonatai – nagyobb részt a hagyományos és a városi vasúti közlekedés szerelvényei – Angolától és Nigériától kezdve Malajzián, Pakisztánon és Szaúd-Arábián át Ausztráliában, valamint Új-Zélandon is megtalálhatók. A Csangcsun külvárosi ipartelepén működő összeszerelő csarnokokban jelenleg olyan gyorsvasúti szerelvényeken dolgoznak, amelyek bírják a hideg időjárást, 300-350 kilométeres óránkénti sebességre vannak hitelesítve, de a 400 kilométert is képesek teljesíteni.
A világ legnagyobb gyorsvasúti hálózatával Kína rendelkezik. Az első vonalat még 2008-ban, közvetlenül a Pekingi olimpia előtt nyitották meg, azóta tízezer kilométer hosszú pályát adtak át a távol-keleti országban.