Gazdaság

Egy évtizede utazunk a magyar fővárosban Combino villamossal

A lóvasút százötven, a kisföldalatti százhúsz éves

Tíz éve állt forgalomba Budapesten az első Combino villamos. Az évforduló alkalmából a BKV nyílt napot tartott a Hungária kocsiszínben.

A Siemens első budapesti Combino Supra villamosa 2006. július elsején közlekedett először. Az 54 méteres, akkor a világ leghosszabbjának számító szerelvények a 4-es és 6-os villamosok vonalán álltak forgalomba, amely a legforgalmasabb fővárosi vonal: naponta nagyjából 220 ezer ember veszi igénybe. Az első villamost még negyven szerelvény követte, amelyeket a következő hónapokban állítottak forgalomba, a villamosok beszerzése és az egyéb járulékos beruházások – mint a peronok és megállók átépítése – negyvenmilliárd forintba került. A szerelvényeket csaknem kétéves késedelemmel szállította le a Siemens-Kiepe konzor­cium, mert a járművek alumíniumvázát acélra cserélték.

Ajtóhibák miatt Demszky Gábor akkori főpolgármester 2006. július végén leállíttatta a villamosokat, majd rongálások miatt az önkormányzati választásokig kivonták a szerelvényeket a forgalomból. Ez idő alatt egyébként a Siemens kicserélte a villamosok hajtóművét is – írta az Mfor.hu. A szerelvények rekordját, mint a leghosszabb villamos azóta átvette a szintén Budapesten, az 1-es vonalán közlekedő, 56 méteres CAF Urbos villamos.

A BKK az évforduló alkalmából nyílt napot tartott a Hungária körúti remízben, ahol nosztalgiajárműveket lehetett kipróbálni. A tízéves születésnap mellett az idén van 150 éve, hogy elindult az első pesti lóvasút, 120 éve adták át a forgalomnak a Kisföldalattit, és 110 éve állt forgalomba az első fővárosi favázas villamos.