Gazdaság

Drágán épülne a vasút Százhalombatta felé

A 24 kilométer hosszú pályaszakasz tervezett felújítási költsége 64 milliárd forint, ebben nincs benne a legnagyobb állomás

Kiemelkedően magas költségvetésből épülne át a Kelenföld és Százhalombatta közötti vasútvonal úgy, hogy a legnagyobb tételt nem is tartalmazzák a tervek – értesült a Magyar Hírlap. A minisztérium szerint a tényleges árak az építési szerződések alapján alakulnak ki.

vasút 20150513
A sínrendszer átépítése mellett megújulnak a megállóhelyek is (Fotó: MH)

Sikeres pályázat esetén Magyarország az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) forrásaiból nyerhet támogatást a Kelenföld–Érd–Százhalombatta vasútvonal felújítására. Hazánk márciusban 17 pályázatot nyújtott be, ezek egyike a százhalombattai vonalfelújítás. A projekt tervezett költségvetése 64 milliárd forint.

Lapunk az iránt érdeklődött a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnál, hogy mi indokolja a 24 kilométer hosszú vasútvonal szokatlanul magas költségvetését, hiszen ez kilométerenként csaknem 2,7 milliárd forintot jelent. Mint azt a minisztérium közölte, a pályázat a becsült költségeket tartalmazza, a projekt végleges büdzséje a tényleges szerződéses árak alapján alakul ki. A Kelenföld és Százhalombatta között tervezett vasúti beruházás során nemcsak a pálya újul meg, hanem átépítik az állomásokat és megállóhelyeket, a közúti és gyalogos alul- és felüljárókat is, korszerűsítik a biztosítóberendezést, emellett P + R parkolókat, zajvédő falakat létesítenek. A fejlesztést követően a vonal 120 kilométeres sebességgel, a korridorokra előírt 225 kilonewton tengelyterheléssel lesz járható. A projektnek nem része Százhalombatta állomás átépítése, azt a tervezés alatt álló második szakasz tartalmazza majd – közölte a minisztérium.

Mindez azért fontos, mert információink szerint ez utóbbi lenne a legnagyobb tétel, ha valami indokolttá tenné a magas tervezési költségeket, éppen ez lenne az. Százhalombattán ugyanis nemcsak az állomás és a vágányhálózat épülne át, hanem a település elkerülése érdekében két új vágány is létesülne. A munkák részeként át kellene helyezni a 6-os számú főút vasúti felüljáróját, illetve a városhoz közel új külön szintű közúti átjáró is épülne. A minisztérium tájékoztatása szerint a tervezett költségeket jelentősen növelő tényező az érdi villamos alállomás korszerűsítése, tíz nagy sugarú kitérő, és a zajvédő falak építése. Többletkiadást jelent mintegy három kilométer hosszon 1,5-2 méter vastag salakréteg eltávolítása is.

Tasó László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár elmondta, hogy a beruházással emelkedik az elővárosi vonal szolgáltatási színvonala, javul a vasúti közlekedés biztonsága és versenyképessége a közúti közlekedéssel szemben.


Villamosítók szakmai ajánlása

Jelentős forrásokat fordíthat a kötöttpályás közlekedés fejlesztésére 2014–2020 között Magyarország. A pénz hatékony elköltése nemcsak a kormányzat, hanem a magyar vasúti szakma felelőssége is – hangzott el a minap a Vasúti Erősáramú Alapítvány által rendezett vasút-villamosítási szakmai konferencián. A résztvevők ajánlásokat fogalmaztak meg a kormány számára. A vasúti villamosenergia-ellátásban dolgozó szakemberek szakmai ismereteinek jelenlegi elégtelen szintje miatt szükségesnek tartják a képzések sürgős megszervezését és elindítását.