Gazdaság

Digitális megújulás a postáknál

A cégeket olyan technológiák segítik, mint a mesterséges intelligencia, a blokklánc, a robotika vagy a felhőszolgáltatás

A mesterséges intelligencia alkalmazása a postáknál is elterjedt. Ugrásszerűen emelkedik a csomagszállítás iránti igény, amely az elektronikus kereskedelem elmúlt években tapasztalt dinamikus növekedésének köszönhető.

A posták sem vonhatják ki magukat a legújabb technológiák kipróbálása, alkalmazása alól – mutattak rá egy nemzetközi postai találkozó előadói. Az SAP szoftvercég által rendezett tanácskozáson arról is volt szó, hogy a szakma előtt álló kihívások jelentős része megoldható a digitális eszközök bevetésével. Számos példa mutatja, hogy nemcsak hatékonyabbá tehető a postaüzemek működése, de új bevételi forrásokat is teremthetnek.

A postákat olyan technológiák is segítik jelenleg, mint a mesterséges intelligencia, a blokklánc, a robotika vagy a felhőszolgáltatás.

Az SAP Postal Innovation Council nevű budapesti eseményen bemutatták azt a robotot is, mely a logisztikai központokban az embereknél pontosabban, gyorsabban válogatja szét, készíti elő kézbesítésre a küldeményeket. Hasonló robottal a német posta kísérletezett tavaly: használatával a kézbesítőknek nem kell nehéz táskát cipelniük az utcán, a több mint egy mázsával terhelhető, szenzorokkal felszerelt robot automatikusan követi a kézbesítőt, aki a robot táskájából tudja kivenni az adott címre szóló küldeményt. A mesterséges intelligencia szintén a mindennapok része lehet a jövőben: ha például a kézbesítő nem találja otthon a címzettet, akkor a mesterséges intelligenciával felruházott digitális asszisztenstől egyszerűen megkérdezheti, hogy az illető megadott-e alternatív elérhetőséget, és vele, illetve kollégáival is menet közben egyeztethet a kézbesítés útvonalának optimális módosításáról.

Pintér Szabolcs, az SAP üzletágvezetője közölte: a világ három kontinenséről érkező posták képviselői a jövőbeli irányok mellett a nemzetközi legjobb gyakorlatokat is megismerhették olyan területeken, mint az ügyfélélmény növelése, a munkaerő képzése, kezelése, a minden csatornát lefedő kommunikáció megvalósítása, a legújabb technológiák bevezetése. Illés Zoltán, a Magyar Posta elnök-vezérigazgatója a rendezvényen közölte: a levélforgalom évről évre minimális csökkenést mutat Magyarországon is, ugyanakkor ugrásszerűen emelkedik a csomagszállítás iránti igény, amely az elektronikus kereskedelem elmúlt években tapasztalt dinamikus növekedésének köszönhető. A változó körülményeknek való megfelelés miatt a Magyar Posta tavaly több mint hatvan hatékonyságnövelő projektet indított a levél- és csomagszállítás területén.

A posta előtt álló kihívásokról szólva elmondta: az ügyfelek nagyon eltérő igényű generációit kell egy időben, magas minőség mellett kiszolgálni, miközben hatékonyabbá kell válni és új bevételi forrásokat találni, hogy a gyakran más iparágból érkező versenytársak ne szorítsák ki a vállalatot a piacról.