Gazdaság

Dél-koreai márkák vezetik az abroncseladásokat

Manapság már nem várja meg az autós, míg teljesen elkopnak járművén a gumik, időben cserélteti téli-nyári szettjeit, tíz százalékkal nőtt az értékesítés

A gazdasági növekedéssel is összefügg, hogy a gépjárműtulajdonosok már nem várják meg, hogy teljesen elkopjanak az abroncsok, akkor cserélnek, amikor az szükséges. A típusoknál kedvező ár-érték arányuk révén a dél-koreai márkák vezetnek.

gumis 20170807
Nem várjuk meg, míg lekopnak a barázdák, időben elvégeztetjük a cserét (Fotó: MH)

Átlagosan hatvannyolcezer forintot költött új nyári gumi vásárlására a magyar autós idén. Ahogyan azt elemzésében az Automax bemutatta, a gépjármű-tulajdonosok már nem várják meg, hogy tükörsimára kopjon az abroncs, akkor cserélnek, amikor az szükségessé válik, így ez balesetmentesebb közlekedést hozhat. Mióta létezik újautógumi-piac, azóta igaz, hogy az együtt mozog a gazdasággal. Ha növekednek az eladások, az egyértelműen a gazdaság bővülésének köszönhető.

Így volt ez az elmúlt években, s most, 2017-ben is, a nyári abroncsok eladása darabszám szerint mintegy tíz százalékkal haladta meg az előző év hasonló időszakát. Nagy Tibor, az Automax ügyvezetője közölte, a nyári gumicserekor az tapasztalható, hogy manapság már nem várja meg az autós, míg a gumi alkalmatlanná válik az esős időben való közlekedésre. Egyre többen vesznek új nyári abroncsot már akkor, amikor az még teljesíti ugyan a jogszabályban előírt 1,6 milliméteres profilmélységet, de használata már nem biztonságos. Három vásárlóból kettő választ az alacsonyabb árkategóriában, az átlagos kosárérték is ennek megfelelően alakult. Az átlagos magyar autós hatvannyolcezer forintot költött négy nyári gumira. A legolcsóbb vásárlás mindössze harminckétezer forint volt, itt egy „Kispolskira” került négy évszakos szett, míg a legtöbbet egy tuning BMW-re költötte a tulajdonosa, 612 ezer forintot.

Az Automax elemzése alapján a hazai autógumi-piacot egyébként az ázsiai, azon belül is a dél-ko­reai gyártók uralják. Minden negyedik abroncs valamilyen dél-koreai márkát takar, ami leginkább annak köszönhető, hogy ezek a gumik kifejezetten jól szerepelnek a magyar autósok számára iránytűként szolgáló ADAC teszteken, miközben kedvező áron kaphatók. Összességében is igaz, hogy a magyar autós számára a keleti kínálat jelenti az igazi alternatívát. Négy ázsiai ország – Kína, India, Japán és Dél-Korea – adta a forgalom hatvan százalékát.

A különleges tulajdonságokkal bíró abroncsok sorában további irányok is megfigyelhetők. Egyrészt arányukat tekintve átlag felett nőtt a terepjárókra szánt, illetve defekttűrő abroncsok iránti kereslet, de még ezeket is túlszárnyalta – harmincszázalékos bővüléssel – a négy évszakos gumik eladása. Ez leginkább azért lehet így, mert az elmúlt években a gyártók ezen a területen is sokat fejlesztettek, így a négy évszakos gumikra már rég nem lehet azt mondani, hogy se nyárra, sem pedig télire nem valók igazán. Ez alapvetően egy racionális gazdasági döntés azoknál az autósoknál, akik évente nem mennek többet tízezer kilométernél. A téli gumik esetében idén nagyon korán léptek az autósok, hiszen hamar beköszöntött a meleg, a legforgalmasabb nap március 20-ra esett, ami két héttel korábbi dátum, mint tavaly. A piaci bővülés a téligumi-vásárlásoknál is folytatódik, ami jó hír, hiszen amíg a nyáron fent hagyott téli guminak „csak” az élettartama csökken, a nyári szettet télen használni életveszélyes is lehet. Időbeni cserével pedig a kritikus helyzetekben csökkenhet a balesetek kockázata.