Gazdaság
Csomagba bújtatott problémák
A Ryanair légitársaságnak nincs telefonos magyar nyelvű ügyfélszolgálata, telepe, címe, ahova fordulhatnának az utasok

A kormányhivatal közleménye szerint a légitársaság poggyászkezeléssel kapcsolatos sorozatos incidensei miatt György István budapesti kormánymegbízott azonnali, átfogó vizsgálatot kezdeményezett. Lapunk megkeresésére a kormányhivatal azt válaszolta, bővebb tájékoztatást csak a vizsgálat lezárulta után tudnak adni. A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ) tegnap azt közölte a távirati irodával, hogy a Ryanair tisztességtelen a magyar fogyasztókkal szemben, mert nem teljesíti a szerződésben vállalt és az utasok által kifizetett szolgáltatásait.
A poggyászok késése esetén is jár kártérítés a fogyasztónak a légitársaságtól, nem csak a csomagok sérülése, elvesztése után. A Ryanair Budapestről a Kanári-szigetekre tartó járatain fordult elő az elmúlt hetekben, hogy túlsúlyra hivatkozva nem vitte el a légitársaság az utasok feladott poggyászát. Két hete, vasárnap, a Ryanair Budapest–Las Palmas járatával az utasok igen, ellenben csomagjaik jelentős része nem érkezett meg, mely hatalmas felháborodást és rengeteg bosszúságot okozott a szolgáltatást igénybe vevőknek.
A rá következő vasárnapon is megtörtént a baj. Már az induláskor tájékoztatták az utasokat, hogy nem fogják megkapni érkezéskor a csomagokat, majd csak körülbelül három nap múlva, ugyanis a gép túlsúlyos. A helyzetet tetézte a légitársaság nem túl szolgáltatásbarát kijelentése, miszerint ha nem vállalják az utasok ezt a megoldást, szálljanak le a gépről. A FEOSZ a napokban előfordult megnövekedett poggyászkésésekre reagált a távirati irodához eljuttatott közleménnyel, amelyben megírták, a kártérítés feltétele, hogy a fogyasztó írásban jelentse be kártérítési igényét a légitársaságnál legkésőbb a poggyász kiadásától számított huszonegy napon belül.
A légitársaság honlapján az áll, több mint kétezer járatot szállítanak nyolcvanhat bázisból, összekötve harminchét célállomást harminchét országban egy 430 Boeing 737-es repülőgépflottával, további 240 Boeing 737-es rendeléssel. Álláspontjuk szerint ezért tudnak alacsonyabb viteldíjakat biztosítani. A Ryanairnek több mint tizenháromezer magasan képzett repülési szakembere van, amely Európa első számú teljesítményét nyújtja, amely rekordértékkel bír. A Ryanair lett 2017-ben az első európai légitársaság, amely több mint egymilliárd ügyfelet szállított.
A FEOSZ álláspontja szerint a Ryanair tisztességtelen a magyar fogyasztókkal szemben, mert nem teljesíti a szerződésben vállalt és az utasok által kifizetett szolgáltatásait. A fogyasztóvédelmi szervezet közölte, a montreali egyezmény szigorú felelősségi szabályokat állapít meg, egyebek közt előírja, hogy a poggyászszállítás során bekövetkező megsemmisülés, elvesztés, kár, késedelem esetén a fuvarozó felelőssége utasonként ezer különleges lehívási jog (SDR) – jelenleg egy SDR mintegy 390 forint. Ez a kártérítési összeg maximuma, azonban ennek csak töredékét szokták a légitársaságok megfizetni, mivel az utas nem tudja bizonyítani, hogy mekkora kár érte – írja a szövetség.
A Ryanairnek nincs telefonos magyar nyelvű ügyfélszolgálata, nincs magyarországi fióktelepe vagy legalább egy kézbesítési címe, ahova a magyar utasok fordulhatnának. A magát Európa első számú légitársaságának aposztrofáló vállalat folyamatosan elutasítja a panaszokat, a jogszabály alapján ellenben kizárólag akkor nem terheli felelősség a késedelem miatt bekövetkezett kárért, ha bizonyítja, minden ésszerű lépést megtett a kármegelőzés érdekében.
A légitársaság a távirati iroda megkeresésére közölte: már folyik a vasárnapi, a Budapest–Las Palmas járatról lemaradt csomagok közvetlen kézbesítése, amelyek pakolási nehézségek miatt nem jutottak fel a járatra, és elnézést kérnek az utasoknak az okozott kellemetlenségekért.
A Ryanair az MTI kérdésére nem árulta el, hogy hány csomagot szállítottak utólag Las Palmasra és hogy hány utas fordult eddig hozzájuk kártérítési igénnyel. A FEOSZ szorgalmazza, hogy a kormány készítse el az új fogyasztóvédelmi politikáját, a szövetség szerint a légitársaságok ügyfélkapcsolatára is a közszolgáltatást végző társaságok ügyfélszolgálataira vonatkozó szigorú szabályokat kellene előírni.