Gazdaság
Brüsszel gyanítja, hogy kartellezés volt autópályaügyben
A kormány leállítaná az egy éve épülő M4-est
A kormány várhatóan felfüggeszti az új autópálya-szakasz építését, és tisztázni kell az M4-es ügyében az egyebek mellett a Brüsszel által felvetett kartellgyanút is – közölte tegnap Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter. Elmondta azt is, hogy Szolnok és az M5-ös autópálya között négysávos autóút épülne. Az M4-es Abony–Fegyvernek közötti építése tavaly márciusban kezdődött, és a tervek szerint 2016 végén fejeződne be. Magyarország még 2013-ban nyújtotta be Brüsszelben a projekt uniós támogatására vonatkozó kérelmét. Az autópálya építése Jávor Benedek, a Párbeszéd Magyarországért európai parlamenti képviselőjének beadványa nyomán került a brüsszeli hatóságok látókörébe. Mint azt a képviselő tegnap a távirati irodával közölte, megbukott Európa legdrágább autópályája. Az M4-es kilométerenként 3,79 milliárd forintért épül, szemben a korábbi rekorderrel, a völgyhidat is magában foglaló M7-es 2,8 milliárdos kilométerenkénti árával. Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség fejlesztéspolitikai kommunikációért felelős helyettes államtitkára tegnap úgy nyilatkozott: ha bebizonyosodik az EB kartellgyanúja, a kormány kifizetteti a szankció költségét az érintett cégekkel.
Az Abony–Fegyvernek közötti 29 kilométer hosszú autópályát a Strabag Kft., a Colas Zrt., a Swietelsky Kft., az A-Híd Zrt. és a Közgép Zrt. alkotta konzorciumok építik 110,7 milliárd forintért. A beruházó Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. szerint a magas költségeket a körülmények indokolják. Az első szakaszon például kilenc kilométer a Zagyva és a Tisza folyó közé esik, a kivitelezőknek ár- és Natura 2000-es területen kell dolgozniuk, és a talajviszonyok az útépítés szempontjából nagyon kedvezőtlenek.
Egységes szabályozás kell a taxizásban
Minden szolgáltatóra egységesen vonatkozó szabályozást sürget a személyszállításban Tuzson Bence, a Fidesz-frakció szóvivője, valamint Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke. A tegnapi egyeztetés apropóját a személyszállítási piacon megjelenő új szereplők, közösségi szolgáltatók jelentették. Tuzson Bence az MTI szerint hangsúlyozta: rendet és biztonságot kell teremteni ezen a piacon is, s ennek pedig mind a személyi, mind az anyagi, mind pedig a közlekedésbiztonságra ki kell terjednie.