Gazdaság

Bitorolják az Ikarus névhasználatot

Hamarosan, áprilisban bíróság tárgyalja azt az ügyet, amelyről az Ikarus Egyedi Autóbusz Gyártó kft. nem hajlandó tudomást venni

Az Ikarus márkanévvel jut indokolatlan piaci előnyökhöz a már osztrák többségi tulajdonban levő Ikarus Egyedi Autóbusz Gyártó Kft. Az Ikarus névhasználat ugyanakkor tavaly február óta már kizárólag a Széles Gábor tulajdonában levő Ikarus vállalatcsoportot illeti, illetve az Ikarus Egyedi Autóbusz Gyártó Kft. sem használhatja. Ez zavart okoz a külföldi piacokon is.

Szeles-Gabor
„Komoly kártérítési igénnyel lépünk fel” (Fotó: Hegedüs Róbert)

Már több mint egy éve nem használhatná az Ikarus márkanevet az Ikarus Egyedi Autóbusz Gyártó Kft., így ezen a néven tendereken sem indulhatna. Ezért az Ikarus vállalatcsoport a közbeszerzési tanácshoz is fordul majd. A Mészáros Csaba által vezetett vállalkozás mindenütt az Ikarus névvel lép fel, üzleti előnyökhöz juttatva a cégét, miközben hivatalosan erre semmilyen jogosultsága nem lenne, egyszerű szélhámosságról van szó – nyilatkozta lapunknak Széles Gábor, az Ikarus vállalatcsoport elnöke. Közölte: az Ikarus név jogtalan használatára vonatkozó hivatalos bizonyítékokat 2016. februárban átadták, ám nemhogy nem történt változás a vállalat nevében, az Ikarus Egyedi Kft. tavaly októberben megnyerte azt a tendert, amelyet a Volánbusz Zrt. hirdetett meg száznyolcvan új csuklós autóbusz megvásárlása érdekében. Az előzményekhez tartozik, hogy a Műszertechnika Holding 2006-ban vásárolta vissza az Ikarus gyárat a márkanév összes jogával együtt az Ivecótól.

Az Ikarus Egyedi Autóbusz Gyár Kft.-t viszont megtartotta az Iveco.Ezt a céget vásárolta meg évekkel később áttételeken keresztül a Mészáros Csaba által vezetett Mabi-Bus Kft., amelyet nemrég átnevezték Ikarus Egyedi Autóbusz Gyártó Kft.-re. Ugyanakkor az Ikarusbus Járműgyártó Rt. és az Ikarus Egyedi Autóbusz Gyár Kft. között 2006. február 1-jén létrejött licencszerződésben az áll, hogy utóbbi cég nevében tíz évig szerepelhet az Ikarus, de a márkanevet sem ebben az időszakban, sem később semmilyen cégnek vagy vállalkozásnak nem adhatja tovább. Ezt a szerződést viszont két esetben is megszegte Mészáros Csaba – hangsúlyozta Széles Gábor. Egyszer azért, mert a tíz év letelte után tavaly február óta nem használhatná az Ikarus nevet, másrészt a cég időközben külföldi tulajdonoshoz került és nem adhatta volna tovább a márkanevet. Tavaly októberben ugyanis új többségi tulajdonosa lett a kft.-nek, mégpedig a bécsi székhelyű Viecap GmbH. (Mellesleg az Ikarus a mai napig fizeti a névhasználatra vonatkozó licencjogokat.)

Az Ikarus vállalatcsoport elnöke közölte: tavaly februárban ügyvédi felszólítást küldtek a cégnek, mellékelték a 2006-ban kötött szerződést is, továbbá felszólították őket, hogy szüntessék meg a névhasználatot. Mivel békés úton nem jutottak dűlőre, 2016 harmadik negyedévében elindították a jogi eljárást, és beperelték az Ikarus Egyedi Autóbusz Gyártó Kft.-t a jogtalan névhasználat és kártérítési igényük miatt. Az első tárgyalás április 12-én lesz.

A Volánbusz tavaly októberben hirdetett tendert száznyolcvan busz szállítására, és idén januárban kötötte meg a szerződést a már külföldi tulajdonban levő társasággal. Így viszont az Ikarus Egyedi hivatalosan már az Ikarus cégnevet sem használhatta volna ezen a tenderen, és – mint azt a szerződés tartalmazza – más cégnek sem adhatta volna át, így a közbeszerzési tanács vizsgálata is elkerülhetetlenné válik. Széles Gábor szerint az sem teljesen egyértelmű, hogyan tudja teljesíteni a cég a Volánbusz megrendelését. A kiíró ugyanis rendkívül rövid határidőt, mindössze kétszáztíz napot adott az autóbu­szok leszállítására. Ezt a mennyiséget ennyi idő alatt még nagyvállalatok is nehezen tudnák teljesíteni, pláne úgy, hogy két hónap már eltelt, egyetlen autóbusz sem készült el, a cég dolgozóinak jelentős részét pedig elbocsátották.

Széles Gábor közölte: Mészáros Csaba egyrészt megtéveszti a hatóságokat, másrészt a közvélemény is azt hiszi, hogy az Ikarus vállalatcsoport nyerte a tendert. Véleménye szerint mivel a szállítás ezekkel a kondíciókkal teljesíthetetlennek tűnik, különböző trükkökkel a határidő módosítását, illetve áremelést szeretnének elérni a megrendelőnél, hogy ne bukjanak bele a szerződésbe. Mivel dömpingáron történt a szerződéskötés, szerintünk eleve veszteséges lesz a szerződés teljesítése, ha erre egyáltalán sor kerül – mondta Széles Gábor.Az Ikarus Egyedi vezetése azzal védekezik, hogy öt éve nincs használatban a márkanév. Széles Gábor szerint ez nem igaz, elég csak arra utalni, hogy tavalyelőtt adtak át Szegeden új Ikarus trolibuszokat, valamint az Ikarus vállalatcsoport folyamatosan működik, munkákat végez, mind belföldre, mind exportra, például a német vasutak részére is. Mint azt az elnök közölte, ez a vita és a bírósági ügy azért sem szerencsés, mert zavar támad a piacon, leginkább a cégcsoport exportpiacain. Ami miatt komoly kártérítési igénnyel fognak fellépni. Mint mondta, folyamatosan kapnak olyan visszajelzéseket, hogy valakik üzleti ajánlattal jelentkeztek az Ikarus nevében. Ennek a valóságtartalma hamar kiderül ugyan, mégsem előnyös, ugyanis a külföldi tárgyalásokon a hamis névhasználat miatt időnként magyarázkodni kell – közölte Széles Gábor. A külföldi piacok viszont nagyon fontosak. Az Ikarus -csoport ugyanis évi háromezer autóbusz gyártására rendezkedik be, és ennek a tételnek legalább a kétharmadát külföldön fogják értékesíteni.