Gazdaság

Beszállítóiparunk a világ élvonalában

Az Automotive Hungary járműkiállításon az összes területet képviselik cégek

A magyarországi autó-, ezen belül a beszállítóipar jelenleg nemzetközi szinten is a leginkább versenyképes, ennek fenntartása érdekében viszont továbbra is a kutatásra-fejlesztésre, az oktatásra, a munkaerő-utánpótlásra és mobilitásra kell helyezni a hangsúlyt.

automotive
Szabó László államtitkár (elöl) szerint kiemelt szerep jut a kutatásnak és a fejlesztésnek (Fotó: Csudai Sándor)

A világ húsz legnagyobb autóipari beszállítója közül tizenöt jelen van nálunk, s a kedvező gazdasági környezet, a magyar mérnöki teljesítmény és a jól képzett munkaerő révén továbbra is versenyképesek vagyunk ezen a területen – közölte tegnap Szabó László, a Külgazdasági és Külügyminisztérium parlamenti államtitkára a vásárközpontban megnyílt Automotive Hungary nemzetközi járműfenntartó-ipari szakkiállításon. Ez a kiállítás az egyetlen olyan Kelet-Közép-Európában, ahol a járműgyártás valamennyi szakterületét képviselik a termeléstől a kivitelezésig hazai és nemzetközi cégek. Mint azt Szabó László közölte, az autóipar súlyát jelzi, hogy a kormány eddig 63 stratégiai megállapodást kötött vállalatokkal, ebből 23 autóipari. Továbbra is cél, hogy az ipar részaránya a nemzeti össztermékhez képest nálunk legyen a legmagasabb. Ezt elősegítheti, hogy a fejlesztés nem áll meg ebben a szektorban, további gyártóbővüléssel is lehet számolni – hangsúlyozta az államtitkár. A kormány ezt olyan formán is elő kívánja segíteni, hogy ebben a költségvetési ciklusban az uniós támogatások hatvan százalékát gazdaságfejlesztésre költi az ország, emellett 706 milliárd forint jut 2020-ig kutatásra és fejlesztésre.

A háromnapos rendezvényen háromszáz cég állítja ki termékeit, a szervezők pedig 11 ezer látogatóra számítanak, ami 15 százalékos növekedés lenne a tavalyi kiállításhoz képest. A magyarországi gyártóbázissal rendelkező négy cégen (Audi, Mercedes, Opel, Suzuki) kívül első alkalommal a BMW is saját standdal képviselteti magát. A gyárak mellett olyan elsőkörös beszállítók is kiállítanak, mint a Bosch, a Takata, a Flextronics, a National Instruments, az SMR, a LUK Savaria, a BPW-Hungária, a Rába, ZF, Shinwa vagy a Thyssen Krupp. Rajtuk kívül sok másod- és harmadkörös beszállító is részt vesz a kiállításon.

Az idén a legfontosabb téma a versenyképesség további megtartása és ezzel összefüggésben a munkaerő utánpótlásának biztosítása. A versenyképesség esetében jelenleg nagyon jó az ország helyzete, hiszen a munkaerő költsége az egyharmada a nyugat-európai szintnek, s a termelékenységben pedig Magyarország az első helyen volt tavaly Európában. A kutatáson-fejlesztésen kívül az oktatásra, képzésre és a munkaerő mobilitására kell helyezni leginkább a hangsúlyt. A képzett szakmunkások­ból azért is jelentős a hiány, mert az országon belüli költözködés, ezen belül a lakáshelyzet is gondot jelent.

Az utóbbi tizenöt év során először jelentett veszteséget a Volkswagen német autógyártó-csoport tegnap kiadott gyorsjelentésében. A vállalat nettó vesztesége 1,73 milliárd euró volt a harmadik negyedévben.


Rezsicsökkenést szeretnének elérni a társaságok

2 perces interjú: Szijártó Zsolt, Nyugat–Pannon Járműipari és Mechatronikai Központ ügyvezető igazgató

- Piaci nyelven szólva: milyen a felhozatal az Automotive kiállításon?

- A négy nagy magyar autógyártó cég mellett az idén először a BMW is képviselteti magát, valamint csaknem háromszáz járműipari beszállító, alkatrészgyártó, a saját területén meghatározó cég mutatja be tevékenységét három napon át. A hazai kiállítók mellett pedig cseh, török, francia, lengyel, német, osztrák, szlovák és angol vállalatok is megjelennek.

- Rányomja-e a bélyegét a VW-ügy a rendezvényre?

- Erről szó sincs, továbbra is a járműipar biztosítja a magyar gazdaság lendületét. A hónapról hónapra megjelenő ipari termelési adatok egyre azt bizonyítják, hogy növekedésünk továbbra is erősen a járműgyártástól függ. Az autógyártó cégek nagy potenciált látnak a magyar piacon.

- Mit nehezményeznek az iparág szereplői?

- A nyugat-európai termelési költségekhez képest Magyarországon nagyobbak a kiadások az „energiás” területen, vagyis a kormány rezsicsökkentési terveit, annak mielőbbi megvalósítását a járműgyártó társaságok vezetői is szorgalmazzák.

- Le lehet törni a szabad piacon az ipari energiaárakat?

- Kétségtelen, hogy nem úgy, ahogyan a lakossági árakat csökkentette a magyar kormány, de az ezzel kapcsolatos állami koncepció eleve nem is számol ezzel.

SZCS