Gazdaság

Balatoni vasút: harminckét kilométer

A fejlesztés Lepsény és Szántód-Kőröshegy között nettó 29,99 milliárd forintba került – Ez a második legforgalmasabb szakasz

Átépült a dél-balatoni vasútvonal egy szakasza, a korszerűsített, bizonyos szakaszon kétvágányú pályán csökkenhet a nyári túlzsúfoltság és az ezekből adódó késések.

vasút 20150615
A fejlesztés leginkább a nyári csúcsforgalomban jelent előnyt (képünk illusztráció) (Fotó: Horváth Péter Gyula)

Megindult a forgalom vasárnap a dél-balatoni vasútvonalon, Lepsény és Szántód-Kőröshegy között, az átépített vasúti pályán. A 32 kilométer hosszú vasútvonal felújítása az Új Széchenyi-terv keretében, európai uniós források igénybevételével valósult meg, a projekt nettó értéke 29,99 milliárd forint. Bár a vonatok már közlekedhetnek, a kiegészítő létesítmények építése októberig tart.

A Balaton déli partján létesült vasútvonal a nyári időszakban hazánkban a második legforgalmasabb, ugyanakkor a legutóbbi jelentős pályakorszerűsítés csaknem ötven éve történt – mondta a hét végén Szalóki Flórián, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedési operatív programokért felelős helyettes államtitkára. Közölte: a pálya olyannyira leromlott, hogy az eredeti óránkénti száz kilométeres sebességű közlekedés fenntarthatatlanná vált, rendszeressé váltak a késések. A mostani felújítás révén ugyanakkor visszaállt az eredeti sebesség, másrészt Szabadifürdő, Siófok és Zamárdi között új második vágány épült, ami leginkább a nyári csúcsforgalomban előnyös. A kivitelezők emellett összesen négy kilométer hosszú zajárnyékoló falat építettek, és 17 kilométeren zaj- és rezgéscsillapító sínágyazatot telepítettek, emellett megújulnak az útátjárók, bizonyos állomásokon pedig 55 centiméter magas peronok épültek.

A déli vasútvonal felújítása Szántód-Kőröshegy és Balatonszentgyörgy között folytatódik, a modernizáció még ebben az európai uniós ciklusban megvalósulhat. Az 53 kilométer hosszú vonalon, ahol kevésbé sűrű a beépítettség, 120-ra lehet emelni a sebességet. A Budapest és Székesfehérvár közötti vonal átépítésének eredményeként 105-ről 89 percre csökkent a menetidő Siófokig, a dél-balatoni fejlesztés mindkét ütemének befejezésével Keszthelyig átlagosan további húsz perc időmegtakarítás érhető el. A beruházás ugyanakkor nem zökkenőmentes, mint arról beszámoltunk, a kivitelező konzorcium éppen a turisztikai szezon kezdete előtt zárta le Balatonvilágos egyetlen vasúti átjáróját, ami előreláthatólag az őszig így lesz. Annak ellenére, hogy normál esetben egy hónap alatt át lehet építeni egy szintbeli vasút–közúti átjárót. Emellett a vasúti pálya tavaly szeptember óta le volt zárva, és például Siófokon a Vitorlás utcai aluljáró építése már akkor megkezdődött.