Gazdaság

Az uniós közlekedési biztos átvette a petíciót

Tiltakoznak a fuvarozók az új, nyugat-európai szabályok ellen, hiszen az rendkívüli többletterheket jelent számukra

A több adminisztráció, a változó órabér nem könnyíti meg a fuvarozócégek munkáját, ráadásul több tízezer eurós büntetésre is számíthat az, aki nem tartja be a szabályokat.

Az Európai Unió közlekedési biztosánál tiltakoztak a kelet-európai országok fuvarozóinak képviselői az új nyugat-európai szabályok miatt, amelyek megítélésük szerint akadályozzák a szolgáltatások szabad áramlását, ezért ellentétesek az uniós alapelvekkel – mondta tegnap Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete főtitkára az M1 csatornán.

Kiemelte, azt szeretnék elérni, hogy a kiküldetési irányelv hatálya alól vonják ki a közúti közlekedési szolgáltatókat. Violeta Bulc, az EU közlekedési biztosa átvette a tiltakozóívet – mondta. Problémát jelent, hogy az idén számos EU-tagállam – egyebek mellett Ausztria, Németország és Franciaország – több adminisztrációs munkát, a sofőrök számára pedig országonként változó órabért ír elő, a mulasztásokat pedig akár több tízezer eurós bírsággal büntetheti – közölte. Belgium és Franciaország után Németország is bevezette a fuvarozóknál azt a szabályt, hogy a kétheti negyvenöt órás pihenőidőt kereskedelmi szálláshelyen kell eltölteniük a sofőröknek. Ezt a néhány órát jellemzően eddig a kamionban töltötték, ami ugyan nem szabályos, de korábban szinte sosem büntették. A keleti cégeknek elég sokba kerülne a szálloda vagy a hazahozatal biztosítása, a nyugati cégek viszont földrajzi előnyben vannak. A nyugati fuvarozó így nagyobb bevétel mellett kisebb költséggel tudja betartani a pihenőidős szabályt, míg egy magyar társasággal pont fordított a helyzete – kisebb bevétel mellett nagyobb költséggel tudja elérni ugyanezt. Mindezek a régiós cégek költségeit növelik, amelyek kiszorulhatnak a piacról, s így az intézkedések tizenötezer munkahelyet veszélyeztetnek.