Gazdaság

Az országhatárokig érhet el valamennyi magyar autópálya

Kelet, nyugat, észak és dél felé egyaránt zajlanak a gyorsforgalmiút-építések, emellett fontos utak kivitelezésének az előkészítése kezdődött el

A tervek szerint valamennyi autópálya eléri az országhatárokat. Az építkezések mintegy ötszáz kilométeren már megkezdődtek, és jelentősek az előkészületi munkák is.

autópálya 20180801
Félezer kilométeren kezdődött meg valamilyen építkezés, vagy zajlik előkészület (Fotó: Ficsor Márton)

A kormányhatározatnak megfelelően épülnek az autópályák a határokig. A tervek szerint 2022-ig 1500 milliárd forintot költhetnek az országban új autópályák, illetve autóutak építésére, és ezek nagy részét a megyei jogú városok és az országhatárok irányába épülő 2x2 sávos utak teszik ki. Megírtuk, jelenleg összesen 246 kilométeren 572 milliárd forintos költségvetésű 2x2 sávos út építése és előkészítése zajlik a megyei jogú városok irányába. Az országhatárokig – ebben benne foglaltatik az M85-ös is – 221 kilométer hosszan tartanak a munkálatok, összességében 545 milliárd forint értékben. Az országhatárokig épülő sztrádák hossza és értéke is hasonló nagyságrendű. Közös jellemzőjük – az M85-ös kivételével –, hogy az építkezéseket az Európai Unió is támogatja a magyar állam mellett.

A beruházó Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő (NIF) Zrt. tájékoztatása szerint a legnagyobb költségvetésű épülő út az M30-as autópálya Miskolc és Tornyosnémeti közötti szakasza. A három szakaszban épülő 56 kilométer hosszú autópálya költségvetése 183 milliárd forint, legalábbis erre kötöttek kivitelezői szerződést a vállalkozókkal tavaly decemberben. A kiviteli tervek készítését mindhárom vállalkozó megkezdte, a forgalomba helyezés 2021 harmadik negyedévében várható. A Tornyosnémeti–országhatár közötti 1,7 kilométer hosszú szakasz tavaly decemberben készült el. Az új út átadását követően autópályán lehet eljutni Budapestről Kassáig. Az M85-ös Csorna és Sopron között épül – mint azt már közöltük –, a négy, összességében 57,4 kilométer hosszú szakasz építése 171 milliárd forintba kerül. Az átadás tervezett időpontja 2020 decembere.

A Berettyóújfalu és Nagykereki közötti M4-es autópálya két szakaszban épül, összességében harminc kilométeren és 98 milliárd forintért. A NIF tájékoztatása szerint az első ütem készültségi szintje Berettyóújfalu és a 47. számú főút között 55 százalékos, az ideiglenes forgalomba helyezés az idei negyedik negyedévben várható. A második ütem az országhatárig tízszázalékos készültségi szintű, ez a szakasz 2020 első negyedévében készül el. Szintén megkezdődött az M8-as autóút építése Körmend és Rábafüzes között, bár ez 2x1 sávos formában lesz kialakítva. Az új M8-as szakasz 29 kilométer hosszú, és a NIF 61,77 milliárd forintos szerződést kötött a vállalkozóval. A vállalkozó a kivitelezési munkákat – geodéziai kitűzési és alapponthálózat-létesítési munkák, lőszermentesítés, területrendezés – megkezdte, az ideiglenes forgalomba helyezés 2021 első negyedévében lesz a tervek szerint.

Az építkezések mellett zajlik az M15-ös és az M70-es autóutak bővítése, azaz 2x2 sávosra történő átépítése. Az M15 autóút Rajka és M1-es közötti szakaszára a kiviteli tervek készítése folyamatban van, a 14,5 kilométer hosszú út átépítésére 19,5 milliárd forint költségvetési és uniós pénz jut. Az ideiglenes forgalomba helyezés 2020 első negyedévében várható. Az M70-esen a Letenye és Tornyiszentmiklós közötti szakaszon 12,6 kilométernyi út bővül 2x2 sávossá, összességében 16,71 milliárd forintból. A NIF tájékoztatása szerint a kiviteli terv készítése itt is folyamatban van, és az idei negyedik negyedévben lesz a forgalomba helyezésük.

Ezzel együtt több, határokig épülő autópálya előkészítése van folyamatban, így az M6-os, az M60-as, az M34-es, az M3-as és az M49-es utaké. Az M60-as, Pécs és Barcs között építendő autópálya előkészítése mellett az M6 Bóly és Ivándárda–országhatár közötti út esetében is megkezdődtek az ilyen jellegű munkák. A tervezésre vonatkozó engedélyezési és kiviteli terv készítésére irányuló közbeszerzési eljárás sikeresen lezárult. A tervezési feladatok jelenleg folyamatban vannak, a tervező az engedélyezési terveket elkészítette, a végleges változat júniusban lett beadva az érdekelt hatósághoz. A kiviteli tervek elkészítésére az építési engedély kiadását követően kerül sor – tudatta a NIF. Az új M6-os 20,5 kilométer hosszú szakasza Babarc, Szajk, Nagynyárád, Bóly, Töttös, Lippó és Ivándárda településeket elkerülve épül, négy külön szintű csomóponttal. A villányi csomópont megvalósítását a projekt tartalmazza. A szakaszon kettő völgyhíd, szintén kettő tengelysúlymérő-állomás és egy mérnökségi telep épül.

Az M3-as Vásárosnaménytól két irányba épül a tervek szerint. Egyrészt az M34-es Vásárosnamény és Záhony közötti szakasz, illetve az M3-as gyorsforgalmi út Vásárosnamény és Beregdaróc (országhatár) közötti 2x1 sávos autópályává fejleszthető út kiépítésének az előkészítése. Épül még egy új autópályaszakasz Románia irányába is, megkezdődött az M49-esnek az M3-as autópálya és az országhatár közötti kapcsolat fejlesztésének az előkészítése.