Gazdaság

Az állam is garanciát nyújt a mozdonyok vásárlásához

A hatékonyság növelésére többáramnemű és dízel járműveket vásárol a Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút

A magyar állam és az OTP Bank garanciájával vesz fel hitelt az Európai Beruházási Banktól (EIB) új mozdonyok vásárlásához a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút (GYSEV) Zrt.

mozdony 20160720
Az állam mellett az OTP Bank is garanciát vállal a mozdonyvásárlásra (Fotó: GSYSEV)

Aláírták tegnap az EIB és a GYSEV képviselői a vasúttársaság fejlesztési hitelszerződését, emellett az ehhez kapcsolódó garanciamegállapodásokat is ellátták kézjegyükkel a vasútvállalat, az OTP Bank és az állam képviselői. A vasúttársaság negyvenmillió eurós (12,6 milliárd forint) hitelkerethez jut, amelyből új villamosmozdonyokat vásárolhat. Hornung Ágnes, a Nemzetgazdasági Minisztérium pénzügyekért felelős államtitkára közölte: az EIB fontos szerepet játszik a hazai közlekedési szektor fejlesztésében, mind szakmai mind pénzügyi szempontból. Ezáltal hozzájárul a negatív környezeti hatások, a regionális egyenlőtlenségek csökkentéséhez, a mobilitás és az elérhetőség javításához, a foglalkoztatás növeléséhez, a turisztikai potenciál kiaknázásához és mindezek által a magyar gazdaság további bővüléséhez. Kövesdi Szilárd, a GYSEV vezérigazgatója rámutatott, hogy az új mozdonyok beszerzése alapvető feltétele a társaság további fejlődésének.

A megállapodás értelmében az állam nyolcvanszázalékos garanciát vállal a hitelszerződésből származó fizetési kötelezettségekre. A fennmaradó húsz százalékra az OTP Bank vállal hitelgaranciát. Ennek megosztása azért szükséges, hogy a konstrukció megfeleljen az európai uniós állami támogatási szabályoknak. A tervek szerint a vasúttársaság két darab kétáramnemű, dízel segédhajtással is ellátott, valamint három darab háromáramnemű mozdonyt vásárol. A közbeszerzési eljárás ugyanakkor lehetőséget biztosít további négy, legalább kétáramnemű mozdony vásárlására. Ezek a vontatójárművek így alkalmasak lesznek arra, hogy az európai országok többségében továbbítsanak áruszállító szerelvényeket, igény esetén személyszállító vonatokat is.

A társaság jelenleg is használ kétáramnemű mozdonyokat mind a külföldi teherszállító vonataihoz, mind a belföldi személyszállító járműveihez is. A modern többáramnemű mozdonyok ára egymilliárd forint körül alakul, a háromáramnemű, illetve a dízel segédhajtással ellátott járműveké 10-15 százalékkal több. Utóbbit egyébként előszeretettel használják a vasúttársaságok az áruszállításban a hatékonyság javítása érdekében. A megrendelők ugyanis olyan helyszínre is kérhetik a fuvart – például iparvállalatokra vagy lerakóhelyekre – ahol nincs villamosítás, így viszont a szállítmányozó cégnek nem szükséges újabb vontatójárművet bérelnie.


Ismét Kovács Imre a Rail Cargo vezetője

Ismét Kovács Imrét választotta az igazgatóság elnökévé a Rail Cargo Hungaria Zrt. közgyűlése, a megbízatás 2019 júliusáig tart. A tulajdonos Rail Cargo Austria (RCA) AG döntése értelmében három évvel meghosszabbodott a CEO-vá történt kinevezése is, így Kovács Imre mindkét felelősségi területen a harmadik ciklusát kezdi meg. Emellett változatlanul a Rail Cargo Carrier Kft. ügyvezetője, a Rail Cargo Logistics-Hungaria Kft. és a Rail Cargo Terminal-BILK Zrt. felügyelőbizottságának elnöke.
Az RCA felügyelőbizottsága Kovács Imrét a Rail Cargo Logistics-Austria GmbH ügyvezető igazgatójává nevezte ki.