Gazdaság
Autóipari központ Zalaegerszegen
A két fő irány az alternatív és kombinált meghajtó erőforrások előtérbe kerülése, valamint az autonóm járművek térnyerése
Olyan nagyberuházást indítunk el, amellyel hazánk a járműgyártásban meglévő jó pozícióját tovább erősíti, emellett elősegíti, hogy Magyarország régióvezető járműipari gyártó- és fejlesztőközponttá váljon – közölte tegnap Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter a zalaegerszegi járműipari tesztpálya megvalósításáról szóló megállapodás aláírásakor.
A dokumentumot Varga Mihály mellett Balaicz Zoltán, Zalaegerszeg polgármestere látta el kézjegyével. A miniszter hozzátette: a tesztpálya megépítése hozzájárul a hazai járműipari szereplők versenyképességének erősítéséhez, ezen keresztül pedig a munkahelyek megőrzéséhez és a foglalkoztatás további bővítéséhez.
Az autóipar napjainkban robbanásszerű technológiai átalakulás előtt áll, amelynek két fő iránya az alternatív és kombinált meghajtó erőforrások előtérbe kerülése, valamint az autonóm járművek térnyerése – emlékeztetett a miniszter, aki szerint ki kell használnunk elhelyezkedésünkből és a járműipari ágazatban elért eredményeinkből fakadó előnyünket. Mint arról beszámolt, a meglévő kereslet kiszolgálása mellett a projekt egyértelmű célja, hogy erősítse a járműiparhoz kapcsolódó felsőoktatást, és támogassa az országban elérhető járműipari kutatás-fejlesztési kapacitások integrálását, emellett segítse a hazai kutatás-fejlesztési szolgáltatások eljutását a nemzetközi piacra. Hozzátette: a járműipari beruházások növekedése tovább erősíti a beszállítói, valamint az innovációk hasznosítására épülő hazai kis- és közepes vállalkozásokat is.
A minisztérium elemzései szerint a tesztpálya-beruházás az elkövetkező két év alatt önmagában is jól mérhető módon emelheti a magyar gazdaság növekedését, elérheti a bruttó hazai termék (GDP) 0,1 százalékát. A tovagyűrűző hatásként megvalósuló új járműipari beruházások százmilliárd forintonként további akár 0,3 százalékpontos többletbővülést is eredményezhetnek.
A beruházást az Autóipari Próbapálya Zala Kft. valósítja meg, amely fölött a tulajdonosi jogokat a Nemzetgazdasági Minisztérium gyakorolja.
Új elkerülő út épült a térségben
Tegnaptól lehet igénybe venni a Zalalövőt elkerülő, 10,7 kilométer hosszú utat, amely az utóbbi évek egyik legjelentősebb infrastrukturális beruházása a térségben. A nyomvonalon két jelentős műtárgy, egy hatszáz és egy 160 méter hosszú híd is épült. Az útszakasz megnyitásával a település mentesült a jelentős átmenő forgalomtól, leginkább azért, mert a 86-os főút ezen szakaszán a gépjárművek hatvan százaléka kamion. Az építkezés 13,7 milliárd forintba került. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megbízásából a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. beruházásában 2014 elején kezdődött az út építése európai uniós és hazai pénzből.