Gazdaság
Áruszállítás: nyertes lehet a vasút is
Most kell kihasználni az európai uniós forrásokat

A közlekedés területén a 2014–2020 közötti időszak egyértelmű nyertese a vasút lesz, ugyanis a felhasználható uniós támogatások háromnegyedét ezen a területen lehet felhasználni – közölte tegnap Tasó László, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) közlekedéspolitikáért felelős államtitkára. A Nemzeti Közlekedési Napok 2014 háromnapos siófoki konferencián az államtitkár közölte azt is: az uniós támogatások felhasználását ugyanakkor nehezíti a lassú engedélyeztetési rendszer a vasút területén. Ezért egyszerűsíteni kell a hatósági eljárásokon – tette hozzá az államtitkár. Becsey Zsolt, az NFM helyettes államtitkára arról szólt, hogy törekedni kell a pályadíj-bevételek növelésére, ehhez viszont a vasúti áruszállításban rejlő lehetőségek kiaknázására van szükség.
Dávid Ilona, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója elmondta: a működési rendszer átalakítása után a szolgáltatásfejlesztést helyezik előtérbe. Jelenleg lényegesen kevesebb állami támogatásból működik a személyszállító vasút, mint két éve – tette hozzá. Az adósságállomány csökkentéséhez viszont továbbra is jelentős szerep hárul az államra.
Újabb határidő az EU-pályázatoknál
Lázár János miniszter arra utasította az érintett minisztériumokat, minél előbb végezzék el az operatív programok beadásához kapcsolódó feladatokat, hogy a kormány az eredetileg meghatározott november végi határidőnél előbb, várhatóan még a hónap közepén megküldhesse az újabb változatot az Európai Bizottságnak – nyilatkozta tegnap Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség fejlesztéspolitikai kommunikációért felelős helyettes államtitkára a távirati irodának. Közölte, hogy a stratégiai irányok nem változtak. Az uniós források felhasználásánál azokra az ágazatokra kell koncentrálni, amelyekben munkahelyeket lehet teremteni, illetve azokra a területekre, ahol a technológiai fejlesztési igények az ország ipari termelését, az exportképességet növelik. Szólt arról, hogy a kormány célul tűzte ki a megyei jogú városok bekapcsolását jobb minőségű utakkal az autópálya-rendszerbe, illetve az autópályák országhatárig történő kiépítését. Továbbra is fontos kérdés a kisgazdaságok, a vállalkozások, a magas munkaerőigényű szektorok támogatása, a kisvállalkozások exportképességének erősítése. (PGI)
Erősít a szövetség
Tizennyolcra bővült a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium stratégiai partnereinek a száma, miután Seszták Miklós miniszter tegnap aláírta az erről szóló megállapodást a Fuvarozók Országos Szövetségével és a Magyar Energiafogyasztók Szövetségével. Egyúttal megerősítették azokat a partnerségi megállapodásokat, amelyeket az előző ciklusban tizenhat szakmai szövetséggel, érdekképviselettel kötött a minisztérium. Seszták Miklós közölte: a tárca legfontosabb feladata, hogy a társadalmi érdekek összehangolásával, megalapozott kormányzati döntésekkel, az együttműködés erejére támaszkodva növelje Magyarország versenyképességét. Fontos, hogy az adott területet legjobban ismerők megosszák a tárcával a tapasztalataikat. (PGI)