Gazdaság
Állomásfelújítási program kezdődik
Európai uniós pénzből és saját forrásból is lehetőség adódik a megállók és a terminálok csinosítására, illetve átépítésére

Mintegy dupláját fordítaná vasútállomások korszerűsítésére és megújítására a MÁV évente, mint amire eddig lehetősége volt. A társaság lapunkat arról tájékoztatta, hogy az elmúlt időszakban évente ötszázmillió és egymilliárd forint közötti összeget költött erre a célra, a közeljövőben pedig 2–2,5 milliárd forintot használnának fel. Ehhez társul, hogy európai uniós forrásból 2014 és 2020 között 6,7 milliárd forintra nyújtana be pályázatot a vasúttársaság.
A MÁV közölte: az eddig megvalósult és tervezett ingatlanfejlesztések révén egy évtizeden belül a törzshálózaton, a budapesti elővárosi vonalakon és a kiemelt vasútállomásokon az utasforgalmi (felvételi) épületek jelentős része megújulhat.
Alapvetően két ütemben zajlanak az országban az állomásfelújítások. Egyrészt a törzshálózaton, ahol a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. végez átépítést, a pályával és a biztosítóberendezésekkel együtt néhány vasútállomás felvételi épülete is megújul. Így például a Kelenföld–Pusztaszabolcs, Rákos–Hatvan, Püspökladány–Debrecen, Biatorbágy–Tata vonalon és a Balaton déli partján a NIF újítja meg a legtöbb állomást. Ugyanakkor a MÁV saját pénzből, illetve EU-forrásból hozza rendbe például Püspökladány, Kisújszállás és Karcag felvételi épületét, emellett előkészületek zajlanak vasúti csomópontok korszerűsítésére és új terminálok kialakítására Kőbánya–Kispesten, Zuglóban, Kőbánya alsón, a fővárosi végállomásoknál – Keleti, Nyugati, Déli –, a Liszt Ferenc Repülőtér 2-es termináljánál és Kelenföldön. Rövid távon a fővárosban körvasúti megállóhelyek létesítése is szerepel a tervek között. Az első ütemben négy új megállóhely épül: Pestújhely, Újpalota, Rákosfalva és Közvágóhíd, míg Ferencváros állomáson új peron készül.
Ami biztos, hogy jelenleg is zajlik uniós támogatásból Pécs, Kaposvár, Balatonszentgyörgy és Keszthely állomások utasforgalmi épületeinek a felújítása.
A MÁV tájékoztatása szerint 2018-ig a következő állomások újulhatnak meg: Esztergom-Kertváros, Leányvár, Gyula, Füzesabony, Áta, Báránd, Balatonkenese, Decs, Pörböly, Komárom, Kunszentmárton, Mende, Mezőhegyes, Nagylók, Sárosd, Szabadegyháza, Nyírmada, Pásztó, Pocsaj-Esztár, Sajóecseg, Salgótarján, Szentes, Szentmártonkáta, Tiszafüred, Vaja-Rohod és Vámospércs.
A munkák megkezdését némiképp hátráltatja, hogy a felújításokat új és egységes arculat szerint akarja megvalósítani a MÁV, ugyanakkor a beruházásoknál műemlékvédelmi szempontok is szerepet játszanak. Ahol az állomások az eredetihez közeli állapotban maradtak fenn, a felújítások elsődleges célja az épületek és a hozzájuk tartozó építmények eredeti állapotának helyreállítása – közölte a MÁV. Ha az épület műemléki védelem alatt áll, a belső terek felújításakor az eredeti állapot visszaállítása a cél, az új technológiai és utasforgalmi igények figyelembevételével. Erre jó példa Pécs és Kaposvár vasútállomásának felújítása, ahol az épületek eredeti jellege marad meg kívül-belül. Ugyan a vasúttársaságnál még nem elterjedt, de a tervezések során figyelembe kell venni a megújuló energiaforrások hasznosítását és az energiahatékonyságot is.
Csomópont az M0-son
Az M0-s autóút 11-es számú főút budakalászi csomópontján tapasztalható forgalmi torlódások enyhítése érdekében a kör alakú jelzőlámpás csomópont megvalósításához szükséges intézkedéseket megtettük – közölte Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter Hadházy Sándor országgyűlési képviselő írásbeli kérdésére adott válaszában. A térség fideszes képviselője a környékbeliek életét megkeserítő mindennapos probléma várható megoldása iránt érdeklődött. A miniszter tájékoztatása alapján a Szentendre irányából a fővárosba ingázók reménykedhetnek abban, hogy a munkálatok novemberben megkezdődnek és 2016 májusában befejeződnek. Seszták Miklós kitért arra is, „a forgalomnagyság miatt szükséges, hogy a legnagyobb forgalmú irányokban, azaz az M0–Szentendre, Szentendre–M0 és az M0–Budapest irányban két forgalmi sávos kapcsolatokat építsünk ki, ezen felül jelzőlámpák telepítése is gyorsítja majd a forgalmat”. A tervek elkészíttetésére a Magyar Közút Nonprofit Zrt. rendelkezik szerződéssel, az építési engedélyezési eljárás folyamatban van és heteken belül lezárulhat. Az építési engedély birtokában elindulhat a kivitelező kiválasztásához szükséges közbeszerzési eljárás – tette hozzá a miniszter. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. tegnap arról tájékoztatta a távirati irodát, hogy épül a Nyíregyházát nyugatról elkerülő út újabb, 4,5 kilométer hosszú szakasza, a beruházás több mint 3,3 milliárd forintba kerül. A költségek 85 százalékát az Európai Unió finanszírozza. (KCS)
A balatonfőkajári megálló története
A Balatontól néhány kilométerre található Balatonfőkajár felső megállóhely, amely a MÁV egyik legrosszabb állapotban levő épülete. Az 1949-ben létesült állomáson 1994-ben szűnt meg a forgalmi szolgálat a csapó rudas sorompó kiváltása miatt, majd 2002-ben az épületben levő szolgálati lakást is visszavette a MÁV. Azóta az épület az enyészeté. A vasúttársaság időközben selejtezte a létesítményt, a bontás 2008-ban kezdődött volna meg, ám ezt az akkori önkormányzat megakadályozta. Információink szerint maga a polgármester állt a munkagépek elé, mivel az épületet használatba akarták venni. Ez azóta sem történt meg. Így a vasúttársaság a selejtezés óta csak veszélyelhárítási munkákat végez, mivel az állagmegóvási munkák költsége nem elszámolható. Ráadásul a MÁV a Magyar Nemzeti Vagyonkezelőnek sem tudja átadni az épületet hasznosításra. A bontás becsült költsége 3,84 millió forint, a helyreállítás pedig 46,5 millió forintot tenne ki a jelenlegi műszaki állapot és a szükséges közműkiépítések figyelembe vételével. (PGI)
Egy sávra szűkül Érdnél az M7-es
Beton terelőfal és a korszerű acél szalagkorlát építése kezdődött tegnap az M7-es autópálya Budapest felé vezető oldalán, a 18-as és a 12-es kilométerszelvények között, az érdi csomóponttól az M1/M7-es autópálya közös szakaszán – közölte a Magyar Közút Nonprofit (MKN) Zrt. a távirati irodával. A forgalmat fokozatosan a külső és a leállósávba terelik, a betonelemek daruzásakor – ami várhatóan augusztus 10-én kezdődik – lezárják majd a külső sávot, így az autópálya ezen szakasza csak egy sávon lesz járható. Torlódás esetén a Közút tájékoztatása szerint időnként megszakítják a daruzást, és két sávban engedik majd el a járműveket. Az elválasztó sávok korszerűsítése érinti majd az M3-as és az M5-ös autópálya több szakaszát is. Csökkenhet a pályaelhagyásos balesetek, így a frontális ütközések száma. Tegnap az M7-es sávszűkítésének feloldását kérte a hőség miatt Rogán Antal az MKN vezetőjétől – értesült az M1 aktuális csatorna. A Fidesz frakcióvezetője azt javasolta, hogy csak augusztus 20. után folytassák a munkálatokat.