Gazdaság

Állami tulajdonba kerülhet a Déli pályaudvar

Sport- és szabadidőközpont épülhet a helyén

Bezárnák az ország második legforgalmasabb vasútállomását, a budapesti Déli pályaudvart a legutóbb megjelent kormányhatározat szerint. A pályaudvar üzemi területén a Testnevelési Egyetem alakíthatna ki sport- és szabadidőközpontot.

Déli pályaudvar 20160312
A tervek szerint a Déli pályaudvar forgalmát Kelenföld venné át (Fotó: Horváth Péter Gyula)

Felkérte Orbán Viktor miniszterelnök Seszták Miklós nemzeti fejlesztési minisztert, hogy a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.-n keresztül azonnali hatállyal intézkedjen a Déli pályaudvar területének állami tulajdonba vétele, majd ezt követően a MÁV Zrt. részére történő átadásáról. Csütörtökön megjelent határozatában a kormány hatásvizsgálatot rendelt meg július 1-jéig a pályaudvar jövőbeni funkciójáról, és elő kell készíteni az üzemi pályaudvar megszüntetését is. Ezzel összefüggésben meg kell vizsgálni és tenderterveket kell készíteni a kelenföldi vasútállomás kapacitásának bővítéséről is. A nemzeti fejlesztési miniszternek szintén eddig az időpontig ötletpályázatot kell lebonyolítania az utascsarnok és a vágányhálózat közösségi célú funkcionális hasznosítására.

Az a kormányhatározatból is kitűnik, hogy a pályaudvar üzemi területén a Testnevelési Egyetem hozna létre sport- és szabadidőközpontot, vagyis a Sportkórház után újabb értékes területet juttatna számára az állam. Mint arról korábban beszámoltunk, a kórházzal, valamint a Csörsz utcai sportkomplexummal együtt 4,6 hektárra növekszik az egyetem területe. A Déli bezárásának előkészítése egymilliárd forintba kerül, ebből a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumra 930, az Emberi Erőforrások Minisztériumára pedig hetvenmillió forint jut.

A Déli pályaudvar jelenleg az ország második legforgalmasabb vasútállomása – csak a Keletinek nagyobb a forgalma –, a téli időszakban naponta 250, nyáron, a balatoni szezon idején 360 személyszállító vonat fordul meg itt. Ugyanakkor a pályaudvar utasforgalma a székesfehérvári vasútvonal felújítása révén növekszik. Ezt támogatja az is, hogy a budapesti fonódó villamoshálózat kiépítésével sokat javult a megközelíthetősége, és itt található a 2-es metró egyik végállomása is. A tervek szerint a Déli forgalmát Kelenföld venné át. Szakértők ugyanakkor arra hívják fel a figyelmet, hogy erre a feladatra az állomás vágányhálózata nem alkalmas, ez ugyanis egy átmenő-pályaudvar jelentős teherforgalommal, továbbá az őrmezői oldalon épülő P+R parkoló miatt már megszűntek vágányok. Az elmúlt időszakban készült tanulmányok mind azt mutatták, hogy Kelenföld csak részben tudná tehermentesíteni a Délit, a szerepét nem tudja átvenni, és a Keleti pályaudvar is megtelt. Emlékezetes: tavaly év elején ideiglenesen bezárt a Déli, emiatt tizenkét százhalombattai és huszonhat martonvásári vonatot kellett törölni a menetrendből.

Orosz Csaba, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Út- és Vasútépítési Tanszékének docense lapunknak elmondta: a Déli ugyan alapos felújításra szorul, ám egy jól működő, jelentős forgalmat lebonyolító pályaudvar megszüntetése, ami mellesleg a magyar vasúti örökség része, előnytelen megoldás. A létesítményt naponta huszonkétezer ember használja, a Kelenföldi pályaudvart pedig tíz-tizenkétezren. Orosz Csaba megítélése szerint az utasok jelentős része nem valószínű, hogy átmenne Kelenföldre, így emiatt a MÁV utasforgalma is csökkenne.