Gazdaság

A webáruházaké a jövő

A korábbi évekhez képest tavaly az interneten vásárlók több kedvezményhez jutottak, a nagyáruházakon belül pedig megjelentek a bolt a boltban formációk

Bevételüket tekintve kiugró évet zártak tavaly a magyar webáruházak, illetve egyre nagyobb teret hódít az áruház az áruházban elrendezés is.

webáruház 20190205
Egyre többet és többször vásárolunk a világhálón, megtízszereződött a webpiac (Fotó: Bodnár Patrícia)

A legfrissebb statisztikák szerint 2018-ban meghaladta az ötszázmilliárd forintot a webáruházak élelmiszerekből és iparcikkekből származó kiskereskedelmi forgalma – írja a Blokkk.com. Bár az adatok feldolgozásában még csak novembernél tartanak, de így is egyértelműen látszik, hogy az elmúlt évekhez képest tizenegyszeresére nőtt az internetes áruházak piaca.

A webes kereskedések ugyan nem adják ki a legfontosabb pénzügyi adataikat, de mivel az önálló áruházak adatai nyilvánosak, a rangsort sem lehet sokáig titokban tartani.

Eddig az ExtremDigital birtokolta az első helyet, azonban könnyen előfordulhat, hogy a Media Markt rövid időn belül megelőzi. A Tesco is trónkövetelő lehet, ugyanis rohamléptekben építi ki országos kiszállítóhálózatát. A listán előkelő helyen szerepel a 2018-ban a magyar piacra lépett Alza is, bár az eMaghoz hasonlóan a forgalma nagy részét nem nálunk könyveli el.

Az előrejelzések alapján idén erősödik az élelmiszer-webpiac is, ringbe lép a Spar.

A statisztikákból az is kiderül, hogy a korábbi évekhez képest 2018-ban az interneten vásárlók több kedvezményhez jutottak, ez azt jelenti, hogy a weben szinte mindennap „fekete péntek”.

Aki mégis a hagyományos vásárlás mellett dönt, az is jelentős változásokkal találkozhat. A Gazdasági Versenyhivatal határozata alapján a hipermarketek a saját eladóterükből adhatnak bérbe területet. Ez az úgynevezett shop in shop (bolt a boltban) rendszer. Ezt a formát a Tesco már korábban meghirdette, és így „fogadta be” a Média Marktot. Ilyen eseteben a két áruháznak teljesen külön pénztárai lesznek, és természetesen a bevétel sem adódik össze. A kedvező együttműködésre féltékeny versenytársak attól tartanak, hogy mindkét áruházlánc jól jár, hiszen folyamatosan erősítik majd egymást.


Tízszázalékos béremelés, ezermilliárdos költség

Nyilvánvaló, hogy a dolgozók munkabére ugyanúgy beletartozik egy vállalkozás „rezsijébe”, mint a villany-, a víz- vagy éppen a gázszámla. A munkaerőhiány és a minimálbérek kötelező emelése miatt év közben is folyamatosan emelni kell a béreket. A legfrissebb felmérések szerint 2018-ban több mint tíz százalékkal emelkedett a bolti dolgozók keresete, a múlt év bérköltsége pedig túllépte az ezermilliárdos határt.