Gazdaság
A társadalom felét érinti a digitális alulképzettség
Jobban kihasználhatnák a magyar cégek a modern eszközök előnyeit, a vállalkozások több mint felének honlapja sincs a Google Magyarország marketingvezetője szerint

/>– Képzési rendszerüket a hazai kis- és középvállalkozói szektornak fejlesztették ki a digitális transzformáció elősegítése érdekében, de bárki becsatlakozhat, aki érdeklődik a témák iránt. Mit jelent ez a gyakorlatban?
– A Digital Workshop nevű képzési rendszerünket 2016-ban hoztuk létre. Ebben az évben az oldal több mint nyolcvan modult hozott létre. Ezek tíz-tizenkét perces videós oktatási egységek, melyek különböző témákat ölelnek fel.
– Miben fejlődhetnek a képzésben részt vevők?
– Mobilmarketingben, az internetben rejlő lehetőségek felismerésében, e-kereskedelemben, analitikában és még számos hasznos ismeretet sajátíthatnak el a fejlődni vágyók. A platform online felületből és valós képzési rendszerből áll. A modulok elvégzése után tesztelhetik tudásukat, és tanúsítványt kapnak a résztvevők, amely kifejezetten hasznos lehet egy önéletrajzba illesztve, megmutathatja a főnökének a munkavállaló, illetve egy kkv a digitális naprakészségét reprezentálva. A célunk természetesen az volt, hogy mindenki számára biztosítsuk a lehetőséget a digitális ismeretek elsajátításához. Az online képzés 2017-ben előadásokkal, workshopokkal és személyes konzultációs lehetőségekkel bővült, melyek struktúrája és tartalma kifejezetten a magyar kis- és középvállalkozások igényeihez igazodik. Az országosan elérhető, offline eseményeken való részvétel és az online képzésben való részvétel mindenki számára ingyenes.
– Mi az érdekeltségük ebben?
– A hazai kis- és közepes vállalkozások digitális felzárkóztatásának célkitűzése, ugyanis a digitalizáció egyszerre jelent kihívást és lehetőséget a kkv-szektornak, amivel egyelőre kevés cég él. A digitális gazdaság és társadalom fejlettségét mérő mutató alapján az Európai Unió huszonnyolc tagállamának sorában Magyarország a huszadik helyen áll. Hazánk az üzleti digitalizáció és az elektronikus kereskedelem területén teljesített a legrosszabbul. A magyar kkv-k nem használják ki a digitális eszközök nyújtotta lehetőséget: a vállalkozások több mint felének honlapja sincs, miközben majd harminc százalékuk semmilyen online marketing tevékenységet sem végez. A kapcsolódó digitális ismeretek hiánya komoly kihívást jelent. A digitális lemaradottság kilencszázegymillió embert érint az Európai Unióban. Ha nem vállaljuk fel az oktatási szerepet, kilencszázezer embernek nem lesz munkája 2020-ra. A digitális alulképzettség Magyarországon a társadalom felét érinti. Ez egész pontosan azt jelenti, hogy az illető be tudja kapcsolni a gépet, tud e-mailt írni, de összetettebb online folyamatokra, például online fizetésre nem képes. Ez azért probléma, mert egyre több olyan munkahely van, amihez digitális ismeretek szükségesek. Ha nem hozzuk fel ebben a társadalmat, a társadalom fele gyakorlatilag leszakadó lesz, nem lesz képes ellátni a feladatát. A folytonosság kialakítása a célunk az online világ és az e-kereskedelem számára, amelynek a Google is része.
– Magyarország hogy áll az e-kereskedelemben?
– Hazánk változó képet mutat online tekintetben. A kkv-k közül tizenkét és fél százalék értékesít online, ami alacsony szám, hiszen mindegyikük értékesít terméket vagy szolgáltatást, de elég furcsa hogy csak minden kilencedik érhető el az interneten. Amiben viszont Magyarország kiemelkedő az unión belül, az a közösségi médiahasználat. Felhasználói szinten Magyarországon használják az emberek a legtöbben a közösségi médiát. Ez az üzleti szektorban még nem mutatkozik meg, a digitális integrációban a huszonharmadik helyen állunk az uniós huszonnyolcas listából. Ez azt jelenti a magyar cégeknél, hogy nincs online ügyfélszolgálat, nincs közösségi chatfunkció, nincs megrendeléskövetés. Ezek a technológiák többségében még kívül maradnak a kkv-k életéből.
– A hazai kkv-szektor hány százaléka részesül az önök szolgáltatásból?
– Eddig harmincötezer kis- és középvállalkozás vett részt az online képzésünkön vagy a száz workshop és a négyezer személyes konzultáció valamelyikén, amelyeket országszerte huszonhat városban szerveztünk. A cél további húszezer kis- és középvállalkozás elérése 2018 végéig úgy, hogy már harmincöt városban szervezünk konzultációkat.
– Hazai szervezetekkel is dolgoznak közös projekteken?
– Több együttműködő partnerünk is van, annak érdekében, hogy minél több kkv-t tudjunk elérni ingyenes képzéseinkkel. A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) Modern Vállalkozások Programjával (MVP) vagyunk kapcsolatban. A Modern Vállalkozások Programon vissza nem térítendő támogatásokat biztosít a kis- és középvállalkozások számára. Ez egy vállalkozásépítő, digitális naprakészséget segítő program. Amiben ők kevéssé tevékenykednek, az az oktatás. Megtaláltuk a szinergiát már 2017 első negyedévében, hiszen a Google-lal az iparkamara már korábban is kapcsolatban állt a Neten a cégem és egyéb programokon keresztül. Rájöttünk, sikeresebb lehet az együttműködés, ha az oktatás részét visszük, a szemléletformálást és a képzést, a kamara pedig a támogatási részt adja a kezdeményezéshez. Az eseményeken egymást támogatva veszünk részt, erős partnerségi viszonyt ápolunk.
– Az MKIK-n túl milyen csatornákon juthat még el az információ a képzésről?
– Először a megyei kamarákkal vettük fel a kapcsolatot. Hirdetés helyett próbáltunk olyan döntéshozó szervezetekkel, illetve közgazdasági, ipari szervezetekkel kapcsolatba lépni, amelyek valóban a kkv-khoz tudnak szólni. Helyi szinten ők kezdték el szervezni az egészet, hogy az oktatás megvalósulhasson. A MVP-n kívül még egyetemek segítségével jutunk el a vállalkozásokhoz. De aki ezekből a csatornákból kiesik, még mindig találkozhat hirdetéseinkkel.
– Hogyan segítenek a felhasználóknak az adatbiztonság területén?
– A Google-biztonsági központtal. Biztonságos jelszavakkal, képernyőzárolással, biztonságos vásárlással kapcsolatban oktatunk felhasználókat, kkv-kat is. A Digital Workshop tartalmában is szerepel adatbiztonság témakör.
– Mi a legegyszerűbb út tehát, hogy valaki fejlődjön a digitalizáció terén?
– Aki érdeklődik, regisztrál, eljön, és végigcsinálja az ingyenes képzést, nagyon nagyot tud előre lépni a saját vállalkozása terén és a jövőben egyedül is képes lesz menedzselni a saját kampányait. Ugyanakkor reméljük, hogy a Digitális Workshoppal sikerül kedvet csinálnunk új vállalkozások létrejöttéhez. Ma már egy vállalkozást bárki létrehozhat, akinek van egy jó ötlete, és rendelkezik az ehhez szükséges alapismeretekkel, amelyeket többek között a Google segítségével bővíthet.