Gazdaság

A tanulókra koncentrál a kormány

Balogh László: A pénzügyi termékek behálózzák az emberek életét, kitűnő lehetőségeket, de veszélyes csapdákat is jelentenek – erre kínál megoldást a tervezet

A kormány elfogadta a lakosság pénzügyi tudatosságát fejlesztő stratégiához kapcsolódó első kétéves cselekvési tervet. Hazánkban a családok huszonöt százaléka állít össze büdzsétervezetet.

Balogh László 20180728
„A felkészült, tudatos fogyasztó kevésbé kiszolgáltatott a pénzügyi szolgáltatások bizonyos csapdáinak, és több lehetősége marad arra is, hogy félretegyen” (Fotó: Ficsor Márton)

Elsősorban a tanulókra koncentrál a pénzügyi tudatosságot fejlesztő stratégia kormány által már elfogadott első kétéves cselekvési terve, ugyanakkor a programokkal a felnőtt lakosságot is meg kívánják szólítani – mondta Balogh László pénzügypolitikáért felelős helyettes államtitkár. Kiemelte, hogy a 2018-ra és 2019-re vonatkozó cselekvési terv a nagy ívű, hét évre szóló stratégiát felosztja, határidőket és felelősöket állít a programsorozat céljai mellé. A pénzügyi tudatosság javítása Magyarországon jó a családoknak, a pénzügyi szolgáltatóknak és az egész nemzetgazdaságnak is – hangsúlyozta a helyettes államtitkár.

Amennyiben a lakosság okos pénzügyi döntéseket hoz, összehasonlítja a különféle termékeket, az a pénzügyi szolgáltatókat arra ösztönzi, hogy versengjenek, az ügyfelek igényeihez szabják az ajánlataikat. A pénzügyi tudatosság javulásának egyik fő mérföldköve szerinte az lenne, ha minél több családban készülne költségvetés a várható bevételekről és kiadásokról. Hazánkban még a családok mindössze 25 százaléka állít össze büdzsétervezete. Az államtitkár arra is kitért, az Okosan a pénzzel! nevű hétéves stratégia végrehajtása már megkezdődött, tavaly szeptembertől a szakgimnáziumokban a pénzügyi ismeretek már bekerültek a tananyagba.

Utalt arra is, hogy a stratégia keretében hatvanezer POS-terminál kihelyezését támogatja a kormány, amelyek felét már telepítették is. Hozzátette: a Pénz7 című eseménysorozat keretében 200 ezer diák vett részt speciális előadásokon a pénzügyek témájában, ami európai szinten kiemelkedő eredmény.



„A hiteleket tudatosabban, jó célokra és jól kell használni”

A pénzügyi eszközök behálózzák életünket, amelyben egyszerre vannak jelen veszélyes fogyasztói csapdák, amelyeket el kell kerülni – jelentette ki lapunknak Balogh László pénzügypolitikáért felelős helyettes államtitkár.

– Mit várnak a programtól?

– Hétköznapi életünk mindennapos részévé váltak a bankkártyák, a hitelek, a netbank, a biztosítások. Interneten vásárolunk, telefonos applikációkon fizetünk vagy éppen kötünk biztosítást. A pénzügyi eszközök behálózzák életünket, amelyben egyszerre vannak jelen veszélyes fogyasztói csapdák, amelyeket el kell kerülni, és kitűnő lehetőségek, amelyeket pedig érdemes okosan kihasználnunk céljaink eléréséhez. Ehhez bizonyos fokú pénzügyi tudás, eligazodás, és gyakorlati magabiztosság kell minden korosztály esetében. Az Okosan a pénzzel! stratégia pontosan ezt az ismeretanyagot, tudást, eligazodást és magatartásformát szeretné fejleszteni a társadalom valamennyi szegmensében. Ha ennek révén majd minden család tudatosabban tervezi meg a gazdálkodását, családi költségvetést készít, ahol látja a bevételeit és megtervezi a kiadásait, ahol félre is tesz hosszú távú céljait megvalósítandó – lakás, továbbtanulás, gépkocsi, nyaralás –, a megtakarításait oly módon helyezi el, hogy az biztonságos hozamot is termeljen, akkor ezek a lépések biztosan előmozdítják a családok gyarapodását, meg a biztonságát is.

– Pozitív hozadéka lehet a stratégiának, hogy a jövő generációi óvatosabbak lesznek például a hitelek felvételénél, esetleg hosszú távon is igyekeznek majd megtakarításokat eszközölni?

– A pénzügyi termékek kínálata egyre összetettebbé és bonyolultabbá válik, kiemelendő itt a FinTech erőteljes térhódítása. A digitalizációval új fizetési megoldások, új befektetési és új hitellehetőségek nyílnak, amelyek jellemzője, hogy a fogyasztók korábban nem ismert pénzügyi kockázatokkal szembesülnek. A tudatosabb, pénzügyileg okosabb lakosság már tud válogatni a termékek, szolgáltatások között, és egyre igényesebb lesz. Ez a pénzügyi szektort is arra ösztönzi, hogy még inkább ügyfelei igényeihez igazodó termékeket fejlesszen és értékesítsen, erősödjön a verseny, ezáltal még az árak is csökkenhetnek. A hiteleket jól kell tudni használni, jó célokra és oly módon, hogy ne lehessen kétség afelől, hogy képesek is leszünk visszafizetni – a stratégia célja, hogy tudatosítsa ezt az emberekben.

– Mi a legnagyobb lemaradás a hazai pénzügyi kultúrában?

– A hazai lakosság pénzügyi tájékozottsága, felkészültsége a különféle felmérések szerint még fejleszthető. A pénzügyi tudatosságot fejlesztő stratégiához kapcsolódó első kétéves cselekvési tervben kijelöltük azokat a területeket, ahol először szeretnénk elérni változásokat. Sajnos hazai és nemzetközi felmérés is kimutatta, hogy a magyar családok csekély számban rendelkeznek csak háztartási költségvetéssel, más uniós országokban ez az arány hetven százalék feletti. A pénzügyi termékek kiválasztásánál körbe kell járni több szolgáltató kínálatát, és alapos mérlegelés után kell kiválasztani a legkedvezőbb ajánlatot.