Gazdaság

A divatipar fejlődése erősíti a turizmust is

Bata-Jakab Zsófia szerint nagyobb figyelmet kell fordítani az iparág korszerűsítésére, a gyártásfejlesztésre, az oktatásra és a fiatal tehetségek támogatására

A munkahelyteremtés és az ország elismertségének az erősítése, és a fenntartható iparági háttér a Magyar Divat & Design Ügynökség célja – nyilatkozta Bata-Jakab Zsófia. A vezérigazgató a fiatal ügynökség munkájáról és arról is beszélt lapunknak kiemelt céljuk, hogy a hazánkba látogató turisták keressék a magyar divattervezők munkáit.

Bata-Jakab Zsófia 20181130
Bata-Jakab Zsófia: Büszkék vagyunk arra, hogyaz olasz kamara támogatja a magyar divatot (Fotó: Szőcs Tekla)

–  Nagy sikerrel zárult az év legkiemelkedőbb divateseménye, melyet a magyar és nemzetközi szakma legnépszerűbb képviselőivel rendeztek meg még októberben, Magyarországon. Milyen profitot hoz hazánknak a bemutató?

–  A Budapest Central European Fashion Week rendezésével az volt az elsődleges célunk, hogy a magyar főváros még aktívabban bekapcsolódjon a divatipar nemzetközi vérkeringésébe, erősítve a nemzetközi kapcsolatokat. Ennek egyik első lépéseként a Magyar Divat & Design Ügynökség három éves stratégiai megállapodást kötött az olasz nemzeti divatintézettel, a Camera Nazionale della Moda Italianával. Az együttműködés keretében mentorprogram indul, amelyben a szakmai kritériumok alapján kiválasztott tervezők az olasz kamara képviseletében Budapestre látogató mentorral kezdik a munkát. A közös munka most kezdődik a divatipari szakértők bevonásával. Decemberben Milánóban a kiválasztott tervezők tárgyalásokon és szakmai munkákon vehetnek részt.

–  Fennállásuk óta a második nemzetközi divateseményt szervezik, szeptemberben bemutatkoztak Milánóban a magyar tervezők munkáival, illetve hazánk első alkalommal képviselhette magát a London Design Biennale-n. Honnan a lendület?

–  Működésünket 2017-ben kezdtük el, a Magyar Turisztikai Ügynökség Divatipari Marketing Igazgatóságaként. Fontos pillér volt, hogy megkérdezzük a szakma szereplőit, így a tervezőket is bevontuk, hogy olyan stratégiát alkossunk, amelyben a szakma aktívan részt tud venni és a valós problémákra reagál. Büszkék vagyunk az eddigi eredményekre, kiemelten arra, hogy az olasz kamara támogatja a magyar divatot. Tavaly decemberben „Hellodivat Divatipari Stratégiai Napot” is tartottunk, hogy Magyarországon először, a divatipar képviselőinek bevonásával megszülessen egy paradigmaváltó stratégia. A közeljövőben nagyobb hangsúlyt szeretnénk fektetni az iparág korszerűsítésére, a gyártásfejlesztésre, az oktatásra, illetve kiemelt figyelmet fordítani mentoring programok elindítására és a fiatal tehetségek támogatására.

–  Mire számíthatnak a fiatal tervezők?

–  Legfontosabb feladataink közé tartozik a divat és a forma országimázsba való beemelésének támogatása. A tervezőket mentoring programmal segítjük, hidat képezve az oktatás befejezése és a valós piacra lépés között. Emellett a fiatalok támogatást kapnak, hogy bemutatkozhassanak a hazai és nemzetközi szakmai rendezvényeken.

–  A rendszerváltás után, az állami gyárak privatizációjával megszűnt a hazai textilipar. A hazai varrodák hogyan felelnek meg a tervezőinknek?

–  A hazai varrodák, gyárak szinte csak külföldi bérmunkából tartják fenn magukat, így egy kis széria vagy mintakollekció gyártását nem vagy alig lehetséges megoldani. Alapanyagokat korlátozott választékban és gyakran gyenge minőségben lehet beszerezni belföldön, ezért a tervezők, a márkák külföldi vásárokra kényszerülnek, ami növeli a beszerzési, szállítási költségeket.

–  A magyar divatipar nemzetközi híre a magyar tervezők tehetségének köszönhető. Nemzetközi viszonylatban bevett szokás, hogy az állam támogatja a divat- és designipart?

–  Az Egyesült Királyságban, a British Fashion Council tagjai, támogatói egyrészt piaci szereplők, kormányzati oldalról pedig pél­dául London polgármestere, valamint a Regionális Fejlesztési Alap. Jó példa erre még Milánó, Portugália vagy Ausztria is. Missziónk, hogy mi is felzárkózzunk a nemzetközi irányzatokhoz, kézzel fogható segítséget nyújtsunk a szakmának, hiszen mostanra egyre nagyobb réteget érint a tudatos márkaválasztás, a fiatal magyar tervezők kollekcióinak viselése. Kiemelt célunk, hogy Magyarországon a ruházati és textilipari, illetve a divathoz, designhoz kapcsolódó könnyűipari ágazatok elismertsége méltó legyen azok tradícióihoz, hogy újra régiós vezető szerepet tölthessenek be.

–  Milyen szerepe van a divatnak és designnak a turizmusban?

–  A nemzetközi példák alapján látható, hogy az utazóközönség szívesen ismerkedik meg a célország kultúrájának, így például a divathoz, designhoz köthető elemeivel. Fontosnak tartjuk, hogy minél többen megismerjék a magyar tervezők munkáit, itthon és külföldön is, illetve hogy az idelátogató turisták tudatosan keressék ezeket a termékeket. A világ hetedik legjövedelmezőbb üzletága virágzik. A globális ruházati piac három trillió dollár értékűre becsülhető, ami a két százalékát adja a világ bruttó össztermékének.

–  A Magyarországra látogató turisták keresik a magyar divat- és designtermékeket?

–  A divatérzékeny látogatók céltudatosan jönnek, és látogatnak el a tervezők bemutatótermeibe, akik olykor akár saját otthonukban is fogadják a vásárlókat, hiszen nem mindenkinek adatott még meg a lehetőség, hogy saját üzletet nyisson. A mi szerepünk egy olyan háttér megteremtése, amelyben a tervezők nem csak érzik a támogatói hozzáállást, hanem konkrét segítséget is kapnak akár marketingstratégia, oktatás, kivitelezés, kereskedelem terén. Tavaly 22,4 millió külföldi turista látogatott Magyarországra, ami 4,3 százalékos növekedés 2016-hoz képest. A turisták vásárlásai nem kizárólagosan kötődnek nemzetközi márkaboltokhoz, üzletekhez vagy plázákhoz, a helyi termékek segítik az egymással versengő célpontok differenciálását.

–  A már ismert magyar divattervezőkön kívül, rengeteg ambiciózus, fiatal tehetség lép, illetve lépne a piacra. Milyenek az ő lehetőségeik?

–  Igen, és az októberi Budapest Central Euro­pean Fashion Week kiváló lehetőséget adott, hogy bemutatkozhassanak a hazai divatiskolák végzős hallgatói is. A rendezvényen az első sorban ott ült a Vogue Talents vezetője, Sara Maino is, aki azért járja a világ divatbemutatóit, hogy felfedezze a feltörekvő tehetségeket. A három nap alatt csaknem negyven hazai és nemzetközi tervező mutatta be a jövő évi tavaszi–nyári kollekcióját, az érdeklődők és a szakma számára. Az eseményt a témához szorosan kapcsolódó programok is színesítették. Prezentációkon, kerekasztal beszélgetéseken és Young Talents show-kon kívül, a MOL Pop Up Store-ban nem csak megtekinthették, de meg is vásárolhatták a tervezők ruháit a látogatók. A rendezvényre irányuló hatalmas érdeklődés mellett boldogsággal tölt el bennünket a tervezők sikere, akik megmutatták, méltó helyünk van a nemzetközi divatvilágban is. Azon leszünk, hogy a jövőben még több lehetőséget teremtsünk a szakmának, illetve élményszinten bevonzzuk a „négyévszakos” Budapestre látogató turistákat színes, városnézéssel, gasztronómiával, aktív pihenéssel egybekötött komplex programcsomagokkal.