Gazdaság

A buszgyártás is kitörési pont lehet a hazai iparban

Az Ikarus a technológiai fejlesztés mellett az innovációban is előre tudott lépni, új járművekkel lép a piacra, miközben növekedési pályára állt a vállalatcsoport

A Nagyvállalati Beruházási Támogatási programban nyújtott kormányzati segítség nemcsak a gyártástechnológia korszerűsítésében adott lehetőséget az Ikarusnak, de egyben új munkahelyek létesítését Székesfehérváron – közölte csütörtökön Széles Gábor, az Ikarus vállalatcsoport tulajdonosa.

széles varga
Széles Gábor, az Ikarus vállalatcsoport tulajdonosa és Varga Mihály pénzügyminiszter az Ikarus Járműtechnika Kft. kapacitásbővítő beruházásának átadásán. Fotó: Bodnár Patrícia/Magyar Hírlap
Az Ikarus sikerei bizonyítják, hogy nemcsak az autógyártás, hanem a buszgyártás is kitörési pont lehet a hazai ipar számára, és cél a magyar igények kielégítése, ami évi 1100-1200 busz legyártását jelenti. A kormány gazdaságpolitikájában kiemelt helyen áll a versenyképesség javítása, többek között ezért szerepel a büdzsében 2019-ben mintegy négyezermilliárd forint fejlesztések finanszírozására – közölte csütörtökön Varga Mihály pénzügyminiszter az Ikarus Járműtechnika Kft. kapacitásbővítő beruházásának átadásán. A székesfehérvári vállalat 402 millió forint állami támogatással mintegy 1,2 milliárd forintos fejlesztést valósított meg. Hangsúlyozta: az eddigi eredmény igazolta, hogy jó helyre került a támogatás, a kormány emellett piacok biztosításával próbálja elősegíteni ennek az ágazatnak a felemelkedését.

Mint mondta, a versenyképességet javító kormányzati intézkedések közül kiemelkedik a Nagyvállalati Beruházási Támogatási program, amely enyhíti az uniós forráselosztásban meglévő, a hazai nagyvállalatok számára hátrányos egyensúlytalanságot. A 2015-ben meghirdetett program keretében eddig 53,1 milliárd forinttal segítette a kormány a magyar vállalatok fejlődését – tájékoztatott a tárcavezető kiemelve, hogy ezzel a hozzájárulással 131,5 milliárd forint értékű fejlesztés valósul meg, és több mint kétezer új munkahely jön létre Magyarországon. Az idei évben további 15 milliárd forintot fordít erre a célra a kormány – tette hozzá.

Széles Gábor, az Ikarus tulajdonosa elmondta, a gyártástechnológiai fejlesztés mellett hetven új munkahelyet is köszönhet a térség a beruházásnak. Közölte: a 2016 nyarán meghirdetett nemzeti buszgyártási programnak kedvezőek az első két éves tapasztalatai, viszont a harmadik év exponenciális fellendülést hozhat ezen a téren. Mint hangsúlyozta, a Currus Zrt.-vel és a Volvóval együttműködve eddig 55 katonai célra kifejlesztett autóbuszt adtak át a Magyar Honvédségnek, és további negyven gyártása jelenleg zajlik. Elmondta azt is, hogy a kormánynak érdemes lenne végiggondolnia a nemzeti buszgyártási program módosítását, ez erősítené a belföldi beszállítókkal történő együttműködésben lévő tartalékokat. Az Ikarus a gyártástechnológia mellett az innovációban is előre tudott lépni, miközben növekedési pályára állt a vállalatcsoport.

A cég székesfehérvári üzemében a sajtónak bemutatták ma az első, Európában készülő cseppfolyósított földgázzal (LNG – liquefied natural gas) üzemelő autóbuszt. Ugyanakkor a tulajdonos elmondta, hogy az európai nagyvárosokban már csak ilyen és elektromos meghajtású autóbuszokra írnak ki pályázatot. Hasonlóan nagy lehetőségnek nevezte az elektromos buszgyártást, ennek érdekében hozott létre az Ikarus egy vegyesvállalatot a kínai CRRC céggel. A közösen meghatározott paraméterű típus első példányát a jövő héten szállítják Magyarországra. Széles Gábor jelezte, hogy folyik annak a prototípusnak a fejlesztése és gyártása Székesfehérváron, mely Volvo alvázra, alacsonypadlós kivitelben, távolsági buszként való használatra készül (például Volán társaságok).

Cser-Palkovics András, Székesfehérvár polgármestere azt emelte ki, hogy nagy öröm volt a városban az autóbuszgyártás újraindulása, az Ikarus partnere tud lenni a kormányzatnak, és érdemes a támogatásra. Reményét fejezte ki, hogy a helyi közlekedésben is ismét szerepet kapnak az Ikarus autóbuszok, jelenleg 65 járműre lenne igény.