Gazdaság
Csökkent társadalmunk édesség iránti vágya?
Stagnáló piacon egyensúlyoz a magyar édesipar

A szervezet hétfői közleménye szerint a tavalyi év nyertese az eladott mennyiség alapján a jégkrém volt, amelyből tíz százalékkal többet adtak el az előző évinél, míg cukorkából négy százalékkal, chipsből pedig hat százalékkal több fogyott. Minden más kategória eladása csökkent, a táblás csokoládéké például nyolc százalékkal, a desszerteké öt, a kekszeké két százalékkal.
A stagnáló mennyiség mellett a forgalom értéke mintegy hét százalékkal nőtt tavaly. Megjegyezték, hogy a számos árfelhajtó hatás ellenére az édességek átlagos áremelkedése lényegében nem tért el az élelmiszerárak KSH által mért hatszázalékos szintjétől.
A szakmai szervezet szerint a magyar fogyasztók nem mondanak le az édességekről, ez különösen megmutatkozik az ünnepi időszakokban. Húsvétkor például az édességeladások jellemzően 1520 százalékkal emelkednek az év többi részéhez képest. A drágulás évek óta folyamatos, ezért a fogyasztók egyre inkább az ár-érték arányt helyezik előtérbe, egyre tudatosabban választva a saját márkás vagy a kedvezőbb árkategóriájú, de jó minőségű termékeket – írták.
A közleményben a szövetség jelezte: szinte biztosra vehető, hogy a húsvéti szezonban drágábbak lesznek a csokoládék, cukorkák és más ünnepi édességek a tavalyinál. A gyártók igyekeznek a drágulást kezelhető szinten tartani, de a termelési költségek jelentős növekedését nem tudják teljesen „lenyelni” – fogalmaztak.
A Magyar Édességgyártók Szövetsége az idei évre a szektorban stabil, de továbbra is kihívásokkal teli időszakot vár, további nyersanyag- és energiaár-ingadozásokra, valamint munkaerőköltség- és logisztikaidíj-növekedésre számítanak.