Gazdaság
Költséghatékony marketing? Csak annak hirdessen, aki valóban a vevője lesz!

Sok marketinges még csak átfogó marketingstratégiát sem készít, csak posztolgat a social felületekre, vagy hirdet elképzelt célcsoportoknak. A marketingstratégiát készítők egy része sem ismeri a buyer persona fogalmát, amely az az alapja a költséghatékony marketingnek. Mi, a Marketing Professzoroknál a tudományos alapú marketing gyakorlati felhasználásában hiszünk. Látjuk is ennek eredményét ügyfeleinknél. Ha Ön sem szeretné feleslegesen ellocsolni marketing-költségvetését, akkor itt az ideje megismerkednie a buyer persona alapú marketinggel!
Mik azok a buyer personák?
A buyer personák létrehozása minden inbound marketingstratégia alapvető része. Ezek a personák segítenek meghatározni célközönséget, hogy aztán kifejezetten nekik szóló üzenetekkel célozhassa meg és érhesse el őket. Ha a tartalmainak az elkészítése során rendszeresen rátekint a buyer personáira, akkor biztosíthatja, hogy ezek a tartalmak valóban az ideális ügyfeleinek szóljanak.
Egy buyer persona létrehozása kreatív folyamat is lehet, hiszen lényegében fiktív személyeket kell kitalálni, akiket aztán konkrét jellemzőkkel ruházhat fel, ideális ügyfelei mintájára. A buyer personák tehát a legjobb vásárlóit testesítik meg.
De mi is az a buyer persona egész pontosan?
A buyer personák olyan kitalált személyek, akik alapos közönségkutatás alapján jönnek létre. Egy buyer persona értékes információkat hordoz a célközönség életmódjáról és gondolkodásáról.
A buyer personák elárulják, hogy milyen tartalmakat szeretnének látni a közönsége tagjai, illetve hol szeretnék látni azokat.
Ezek a fiktív személyek tehát segítenek közelebbről megismerni a közönségét annak érdekében, hogy hatékonyabban célozhassa meg őket a marketingüzenetekkel, és kínálhasson megoldásokat a problémáikra.
Hogyan készítsen buyer personát?
Egy buyer persona elkészítéséhez átfogó közönségkutatást kell végezni. Nem hagyatkozhat megérzésekre és tapasztalatokra. A pontosság érdekében alaposan meg kell ismernie az ügyfeleit.
A kutatás során kvalitatív és kvantitatív adatokra is szüksége lesz, amelyeket meglévő ügyfeleitől kell összegyűjtenie fókuszcsoportok, felmérések és interjúk segítségével.
Kérdezze ki aktuális és korábbi ügyfeleit életmódjukkal kapcsolatban. Tegyen fel nyitott kérdéseket, hogy hosszabb válaszokat kaphasson tapasztalataikat és igényeiket illetően.
Íme, néhány fontos kérdés, amelyeket használhat:
-
Melyek a demográfiai adataik (kor, nem, jövedelem stb.)?
-
Mi a legmagasabb iskolai végzettségük?
-
Milyen karrierjük van?
-
Milyen szakterületen dolgoznak?
-
Milyen beosztásban?
-
Melyek a személyes és karriercéljaik?
-
Hol töltik a legtöbb idejüket?
-
Hogy néz ki egy átlagos napjuk?
-
Melyek a hobbijaik?
Minden kérdésnél fontos arra is rákérdezni a „miért”-re.
Az igazán részletes, hasznos buyer personák létrehozásához nagyon fontos, hogy alaposan megismerje a döntéseik mögött álló motivációkat és egyéb befolyásoló tényezőket.
Miután megvannak a válaszok, ideje rendszerezni a personáit. Ehhez hasonlóságokat kell keresnie a válaszadók között (beosztás, szakterület, célok stb.). Attól függően, hogy fogyasztóknak vagy más cégeknek értékesít, természetesen eltérő szempontok lesznek fontosak.
Fontos, hogy a buyer personák ne legyenek túlzottan konkrétak, hiszen nemcsak egy adott személyt, hanem egy egész ügyféltípust kell hogy képviseljenek. Ebből következik, hogy valószínűleg több personára is szüksége lesz, hogy minden ügyfélkategóriát lefedjen, de ügyeljen arra is, hogy ne készítsen túl sok personát.
A cél az, hogy minden fő, fontosabb ügyféltípust képviseljen egy-egy buyer persona.
Mi a teendő, ha elkészültek a buyer personák?
Ha buyer personái elkészültek, akkor elkezdheti hozzájuk igazítani marketingstratégiája összes elemét. Minden, marketinggel kapcsolatos döntését legalább egy persona jellemzői alapján kell meghoznia.
Mindez segít majd, hogy személyre szabottabb, hatékonyabb, célzottabb stratégiákkal állhasson elő, hogy tartalmai, marketingüzenetei (pl. hirdetései, emailjei stb.) és az Ön által teremtett ügyfélélmények mind célközönsége tagjainak szóljanak.
Vizsgálja meg a personáit, és készítsen olyan tartalmakat, amelyek érdeklik majd őket. Derítse ki, hogy mire vágynak, mitől félnek, és mi foglalkoztatja őket, és készítsen tartalmakat ezekről a témákról.
Ne feledje, hogy az inbound marketing mindig az ügyfél körül forog, ezért az ő igényeiket kell szem előtt tartani, akár tartalmakat, akár reklámokat készít.