Gazdaság
Egy éve indult újra a személyforgalom a Szeged–Röszke-vasútvonalon
A magyar és a szerb vasút közösen biztosítja a járműveket
A MÁV-csoport közleménye szerint naponta jellemzően 250–300 utas utazik többnyire hivatásforgalmi célból – munkába, iskolába –, de csúcsforgalmi időszakban akár 450–500-an is vonatra szállnak. A csúcsidőszakokban, péntekenként Magyarországról Szerbia felé, vasárnap délután és hétfő reggel pedig Szerbiából Magyarország felé utaznak többen. Ezenkívül a magyarországi és a szerbiai ünnepnapokon, illetve az adventi időszakban növekszik az utasok száma.
A magyar és a szerb vasút közösen biztosítja a járműveket, a MÁV-START 416-os sorozatú Uzsgyi motorvonattal, a Srbijavoz pedig 711-es dízel motorvonattal szolgáltat. Eddig már több mint 150 ezer kilométert tettek meg ezek a szerelvények, ennek mintegy harmadát a magyar szakaszon. Tíz vonatból kilenc pontosan érkezik, és nem gyakoriak a műszaki meghibásodások sem a vasútvonalon – írták.
A tervek szerint 2025 tavaszán helyezik üzembe a villamos felsővezetéki hálózatot Szeged és Szabadka között. A fejlesztés elkészülte után korszerű villamos motorvonatok járnak majd, a biztosítóberendezés üzembe állítása után – várhatóan jövő tavasszal –, az engedélyezett pályasebesség emelését követően pedig a jelenlegi – határrendészeti vizsgálatokkal együtt – 82-86 perces menetidő is csökkenhet.
A személyforgalom indulásával egyidőben az utasok előtt is megnyitották a felújított, illetve újonnan elkészült állomásokat. A beruházás keretében összesen 1408 méternyi zajvédő falat építettek Szeged térségében, a szakaszon a felújított vasúti átkelőket fény- és félsorompóval látták el a biztonságos közlekedés érdekében.
A rekonstrukcióhoz kapcsolódva elkezdődött a Cegléd–Szeged- és a Szeged–Röszke-vonalat összekapcsoló deltavágány kivitelezése. Szeptemberben a beruházáshoz többek között vágánybontást, talajstabilizálást, ágyazatépítést végeztek és váltókat építettek be, szabályoztak. Ezt a biztosítóberendezések fejlesztése, átalakítások, tereprendezés követi.
A Szeged-Rendező állomás és az épülő deltavágány biztosítóberendezési rendszerének próbaüzeme jövő év tavasszal kezdődhet. Ennek sikeres lezárása után az elektronikus biztosítóberendezésre épülő digitális biztonsági és vonatbefolyásoló rendszerek utómunkái is elindulhatnak – írták.
A deltavágánnyal várhatóan jövő ősztől kötik majd össze a Budapest–Cegléd–Szeged- és a Szeged–Röszke-vonalat, így Szeged-Rendező állomás érintése nélkül felgyorsulhat az észak–déli és kelet–déli irányú nemzetközi teherszállítás – áll a közleményben.