Gazdaság
Bajban az árnyékflotta
A londoni külügyminisztérium tájékoztatása szerint az intézkedés harminc orosz hajóra vonatkozik.
Ezek az „árnyékflotta” módjára – vagyis adatszolgáltatás és szakhatósági ellenőrzés nélkül – közlekedő hajók csak az elmúlt egy évben 4,3 milliárd dollár értékű nyersolajat és olajtermékeket, például benzint szállítottak.
A tárca hangsúlyozza, hogy ez a legnagyobb ilyen jellegű brit szankciócsomag az orosz „árnyékflotta” ellen az ukrajnai háború kitörése óta. Az ismertetés szerint Nagy-Britannia a hétfői szankciókkal együtt eddig 73 orosz tartályhajó ellen rendelt el hasonló intézkedéseket.
A brit külügyminisztérium kiemeli, hogy egyetlen más ország sem léptetett érvénybe szankciókat ennyi orosz tartályhajó ellen. A tárca adatai szerint az Egyesült Államok 39, az Európai Unió 19 esetben rendelt el szankciókat az orosz „árnyékflotta” hajóival szemben.
A hétfőn ismertetett brit szankciók alapján az intézkedésektől érintett hajók nem térhetnek be nagy-britanniai kikötőkbe, illetve feltartóztathatók, adott esetben kikötésre vagy menetirányváltásra utasíthatók, emellett nem vehetők fel a brit tengerhajózási nyilvántartásba, vagy ha már szerepelnek ebben a regiszterben, akkor törlik bejegyzésüket.
A korábbi hasonló brit szankciók hatékonyságát jelzi, hogy az intézkedések által érintett orosz tartályhajók közül több is kihasználatlanul vesztegel a Balti-tengeren – fogalmaz hétfői tájékoztatásában a londoni külügyi tárca. London hétfőn két olyan orosz biztosítócég ellen is szankciókat rendelt el, amelyek biztosítási szolgáltatásokat nyújtanak az „árnyékflotta” hajóinak.
London és az Európai Unió már 2022 nyarán, nem sokkal az ukrajnai háború kitörése után megállapodott az orosz kőolajat szállító hajók biztosításának összehangolt tilalmáról. Az akkori egyezmény gyakorlatilag kizárta az orosz tengeri olajszállítási szektort a londoni Lloyd's szindikált biztosítási piacról, amely évszázadok óta a globális tengerhajózás központi biztosítási intézménye.
A Lloyd's List Intelligence nevű londoni székhelyű globális hajózási adat- és információszolgáltató konglomerátum legfrissebb adatai szerint ugyanakkor szeptemberben rekordmennyiségű olajat szállítottak olyan orosz tartályhajók, amelyeknek nincsenek ismert biztosítási szerződéseik.
A cég által „sötét flottaként” nyilvántartott 670 hajó szankcionált orosz, venezuelai és iráni nyersolajat szállít, és szeptemberben az orosz kikötők tartályhajó-forgalmának 55 százalékát adták a „sötét flottához” tartozó hajók.