Gazdaság

A Draghi-jelentés fő pontjairól konszenzus van

A Mario Draghi volt olasz miniszterelnök által készített, az európai versenyképességről szóló jelentés fő pontjairól egyetértés van az uniós tagállamok között, viszont a közös hitelfelvételről eltérnek a vélemények – mondta Lóga Máté, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) gazdaságstratégiáért, iparért, pénzügyi forrásokért és makrogazdasági elemzésért felelős államtitkára Brüsszelben csütörtökön.

A Draghi-jelentés fő pontjairól konszenzus van
Lóga Máté, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) gazdaságstratégiáért, pénzügyi forrásokért és makrogazdasági elemzésért felelős államtitkára újságíróknak nyilatkozik az Európai Unió Versenyképességi Tanácsa (COMPET) belső piacért és iparért felelős minisztereket tömörítő formációjának ülése előtt Brüsszelben 2024. szeptember 26-án
Fotó: MTI/Bodnár Boglárka

Hozzátette: a Draghi-jelentés egyebek között azt javasolja, hogy az EU versenyképességének növelése érdekében a tagállamoknak éves szinten 750-800 milliárd eurót kell beruházniuk.

Lóga Máté, aki az uniós versenyképességi tanács csütörtöki ülésén elnökölt Brüsszelben, sajtónyilatkozatában kiemelte: a tagországok között egyetértés van abban, hogy a jelentés megfelelően jelölte ki a fő beavatkozási pontokat, ám komoly vita van arról, hogy milyen gazdaságpolitikai lépésekkel lehet előrehaladást elérni ezeken a területeken.

„Ütköznek az álláspontok azzal kapcsolatban, hogy van-e értelme további közös adósságot kibocsátani vagy adósságot felvenni. Számos tagállam számára nagyon érzékeny pont, hogy kívánnak-e más tagállamok adósságaiért felelősséget vállalni” – fogalmazott Lóga Máté.

Véleménye szerint a Draghi-jelentés megfelelően tárja fel a problémákat, amelyekkel jelenleg az európai ipar küzd, és az energiaárak elszabadulásának megakadályozására, az energiaintenzív iparágak védelmére, a járműipar esélyképességének helyreállítására, a vállalkozásokat érintő adminisztrációs terhek mérséklésére fókuszál.

Elmondása szerint több tagállam minisztere a jelenleg hatályban lévő állami támogatások rendszerét szeretné a jövőben is fenntartani.

Az egyik legfontosabb ilyen elem volt a zöld átmenet felgyorsításának finanszírozását érintő állami támogatási szabályok megtartása - mondta.

A tanácsülésen fontos téma volt a kis- és középvállalkozásokat (kkv) érintő adminisztratív terhek csökkentése és a kkv-k innovációja is – tájékoztatott az államtitkár. Hozzátette: számos tagállam hangot adott annak, hogy az e-kereskedelemben torzulások tapasztalhatók, elsősorban fogyasztóvédelmi és piacbefolyásolási oldalról, és egyes tagállamok konkrét beavatkozást sürgettek.

Az államtitkár kitért arra, hogy a magyar elnökség sikeres autóipari konferenciát szervezett Brüsszelben csütörtökön, ahol a terület fontos szereplői szólaltak fel. Széles körű párbeszéd alakult ki annak kapcsán, hogy jelentős kihívás előtt áll Európa autóipara, mind az innovációt, mind pedig a versenyképességet erősíteni kell – ismertette.

„Valamennyi tagállam számára kulcsfontosságú hogy mi lesz az európai járműiparral. Az autóipari kihívásokat minél gyorsabban és adekvátabban kell kezelni, mert ha később avatkozunk be, akkor helyrehozhatatlan versenyhátrányba kerülhetünk” – szögezte le Lóga Máté.

Kapcsolódó írásaink