Gazdaság
A Draghi-jelentés fő pontjairól konszenzus van
Hozzátette: a Draghi-jelentés egyebek között azt javasolja, hogy az EU versenyképességének növelése érdekében a tagállamoknak éves szinten 750-800 milliárd eurót kell beruházniuk.
Lóga Máté, aki az uniós versenyképességi tanács csütörtöki ülésén elnökölt Brüsszelben, sajtónyilatkozatában kiemelte: a tagországok között egyetértés van abban, hogy a jelentés megfelelően jelölte ki a fő beavatkozási pontokat, ám komoly vita van arról, hogy milyen gazdaságpolitikai lépésekkel lehet előrehaladást elérni ezeken a területeken.
„Ütköznek az álláspontok azzal kapcsolatban, hogy van-e értelme további közös adósságot kibocsátani vagy adósságot felvenni. Számos tagállam számára nagyon érzékeny pont, hogy kívánnak-e más tagállamok adósságaiért felelősséget vállalni” – fogalmazott Lóga Máté.
Véleménye szerint a Draghi-jelentés megfelelően tárja fel a problémákat, amelyekkel jelenleg az európai ipar küzd, és az energiaárak elszabadulásának megakadályozására, az energiaintenzív iparágak védelmére, a járműipar esélyképességének helyreállítására, a vállalkozásokat érintő adminisztrációs terhek mérséklésére fókuszál.
Elmondása szerint több tagállam minisztere a jelenleg hatályban lévő állami támogatások rendszerét szeretné a jövőben is fenntartani.
Az egyik legfontosabb ilyen elem volt a zöld átmenet felgyorsításának finanszírozását érintő állami támogatási szabályok megtartása - mondta.
A tanácsülésen fontos téma volt a kis- és középvállalkozásokat (kkv) érintő adminisztratív terhek csökkentése és a kkv-k innovációja is – tájékoztatott az államtitkár. Hozzátette: számos tagállam hangot adott annak, hogy az e-kereskedelemben torzulások tapasztalhatók, elsősorban fogyasztóvédelmi és piacbefolyásolási oldalról, és egyes tagállamok konkrét beavatkozást sürgettek.
Az államtitkár kitért arra, hogy a magyar elnökség sikeres autóipari konferenciát szervezett Brüsszelben csütörtökön, ahol a terület fontos szereplői szólaltak fel. Széles körű párbeszéd alakult ki annak kapcsán, hogy jelentős kihívás előtt áll Európa autóipara, mind az innovációt, mind pedig a versenyképességet erősíteni kell – ismertette.
„Valamennyi tagállam számára kulcsfontosságú hogy mi lesz az európai járműiparral. Az autóipari kihívásokat minél gyorsabban és adekvátabban kell kezelni, mert ha később avatkozunk be, akkor helyrehozhatatlan versenyhátrányba kerülhetünk” – szögezte le Lóga Máté.