Gazdaság
Nem csak a hazájában, világviszonylatban is újra „próféta" lehet az Ikarus
Széles Gábor szerint nagyon fontos, hogy az ember hosszú távra tudjon gondolkodni, ez tehet sikeressé egy vállalatcsoportot
Volt már az Ikarus életében egy pár nagy fordulat: talán kevesen tudják, a cég a II. világháború idején nem a buszgyártásról volt híres, hanem a legendás Messerschmitt Bf 109-es vadászrepülőkről, amelyekből egy Hitlernek címzett jelentés szerint a Német Birodalom határain kívül Fehérváron készültek a legjobbak – hívta fel a figyelmet Széles Gábor, az Ikarus vállalatcsoport elnöke a Trend.Fm „Mozgásban Varjú Frigyessel” című műsorában, amely itt hallgatható vissza.
Széles Gábort elsősorban az elektromobilitásról, valamint az Ikarus jelenéről és jövőjéről kérdezték, de nem véletlenül nyúlt vissza a múlt század közepéig. Mint mondta: „Nagyon fontos, hogy az ember hosszú távra tudjon gondolkodni.”
– El kell kerülni az olyan helyzeteket, hogy a vállalat vagy csak vadászrepülőgépet tud gyártani, mint a második világháború alatt a németeknek, vagy csak buszokat a KGST országainak. Vagyis olyan helyzetbe nem kerülhet az Ikarus, hogy pusztán egyetlenegy lábon álljon – jelentette ki.
Természetesen az Ikarus nagy hangsúlyt fektet az elektromos buszok gyártására, de „növesztett” két másik lábat is, és így biztosan áll.
– A másik lábunk az, hogy teherautóknak a felépítményét gyártjuk osztrák és német piacra. … folyamatos megrendelésünk van, inkább kapacitással nem bírjuk. A harmadik lábunk… pedig a vasúti alvázak gyártása – árulta el Széles Gábor.
Ami az utóbbit illeti és a stratégiai gondolkodás fontosságát kiemelendő, a vállalatcsoport elnöke felvázolta, milyen átalakulások zajlanak a világban. Emlékeztetett Kína nagyratörő terveire: Ázsia és Európa vasúti összeköttetésének fejlesztésére, valamint az EU észak-déli irányú vasúti összekapcsolására, amelynek része a Belgrád–Budapest vasútvonal is. Nyilvánvaló tehát, hogy a vonatok a 21. század folyamán is fontos, sőt, a jelenleginél várhatóan fontosabb szerepet fognak játszani az áruszállításban.
Az Ikarus tehát jó időben szállt be az ágazatba, és hosszú távra tervez. Adódik persze a kérdés, hogy képes lehet-e egyáltalán az ember hosszú távra tervezni egy olyan változékony, válságokkal terhel időszakban, mint amelyikben élünk.
Széles Gábor szerint igen, és az Ikarus-csoport elnöke sokakkal egyetemben úgy véli: bár a sajtó mostanában sokat cikkezett arról, hogy az akkumulátorgyártás és az e-mobilitás gödörbe került, valójában a félelmeket szinte semmi nem igazolja.
Az EU eltökélt a zöld átállás mellett, az erre vonatkozó irányelveket elfogadták.
– Tehát az akkumulátoroknak szerintem a jövője egyre nagyobb lesz – mondta, és a műsor folyamán az is kiderült, hogy bár a teljes átállás határideje 2035, már most van két ország Európában – Norvégia és Szlovénia –, ahol a beszerzett buszok 100 százaléka elektromos.
Szóba került az is, hogy külföldön, például Német- és Lengyelországban vagy Romániában, folyamatosan nő az érdeklődés az Ikarus magyar tervezésű és gyártású elektromos buszai iránt, itthon viszont még kevés fut belőlük.
– Palkovics miniszter úr annak idején a kormány nevében azt mondta, hogy több ezer elektromos buszt fognak vásárolni, abból 50 buszt vásároltak, abból tizenkettőt meg tudtunk nyerni. Örülünk ennek a tizenkettőnek is, de szó sincs itt több ezer buszról. Nyilván a mai gazdasági helyzet nem olyan, hogy ilyen nagyberuházásokat be tudna a kormány vállalni, de ugyanakkor látszik az, hogy van egy nagyon komoly stratégiai gondolkodás – jegyezte meg, és ezzel részben azoknak is válaszolt, akik éppen az akkumulátorgyártást temetik.
Hozzátette: az elmúlt két évtizedben óriási volt a fejlődés, a méretek és az árak csökkentek, a kapacitás nőtt, és ugyan a lítiumnak akadtak kihívói, de akkumulátorokra szükség van, a kereslet irántuk pedig egyre nagyobb lesz. – Gazdaságilag azért zavaros most a kép, mert zajlik egy ipari forradalom, és valójában ez okoz átmeneti nehézséget – foglalta össze a tapasztalatait Széles Gábor.
A vállalatcsoport elnöke végezetül arra a kérdésre, hogy „Lehet-e még próféta a saját hazájában az Ikarus?”, úgy felelt: „Szerintem világviszonylatban is lehet!”