Gazdaság

Iparági bírálatok érték a kínai elektromos autók megemelt uniós importvámját

A BMW vezérigazgatója szerint ezzel korlátozzák az európai vásárlók elektromos autókkal való ellátását is

Az elektromos járműipari ágazatban széleskörű bírálatot váltott ki mind európai, mind kínai vállalatok részéről az Európai Bizottság csütörtökön bejelentett döntése a Kínában gyártott elektromos járművek imporvámjának megemeléséről. idézi a Xinhua című kínai lapot az MTI

Iparági bírálatok érték a kínai elektromos autók megemelt uniós importvámját
A világ legnagyobb elektromosautó-gyártója, a sencseni BYD jelenleg Magyarországon épít üzemet az európai piac ellátására
Fotó: AFP/Attila Völgyi

A bejelentés szerint péntektől ideiglenes „kiegyenlítő” vámokat vet ki az EU a Kínából származó, Kínában gyártott akkumulátoros elektromos járművek (BEV) importjára.

Az ideiglenes vámok - amelyeket a korábban közzétett vámtételekhez képest némileg kiigazítottak - július 5-étől legfeljebb négy hónapig lesznek érvényben. A vámokról a végleges döntést az uniós tagállamok szavazással hozzák majd meg. Elfogadása esetén a vámok öt évig maradnának érvényben.

Az EU bejelentését követően a Kínai Kereskedelmi Kamara az EU-ban (CCCEU) határozottan ellenezte a protekcionista intézkedéseket, és sürgette az EU-t, hogy vegye figyelembe a kínai és az európai vállalatok egybehangzó aggodalmait. A vámok ugyanis jelentős kihívások elé állítják a jövőbeni kínai-európai együttműködést az elektromobilitási iparban, különösen azon európai vállalatok számára, amelyek kínai ellátási láncra támaszkodva kívánnak nemzetközileg versenyképes termékeket kifejleszteni - áll a CCCEU közleményében.

„Reméljük, hogy a két fél hamarosan megoldást talál a kiegyenlítő intézkedések elkerülésére, amelyek ártanak a kölcsönösen előnyös együttműködésnek és a kínai-EU autóipar közös fejlődésének” - fogalmaz a dokumentum.
Az EU döntése bírálatokat váltott ki az uniós tagállamok és a járműipar részéről is.

Oliver Zipse, a BMW vezérigazgatója szerint az importvámok megemelése „zsákutcába vezet”. Nemhogy nem erősíti meg az európai gyártók versenyképességét, hanem „éppen ellenkezőleg, nemcsak a globálisan tevékenykedő vállalatok üzleti modelljét károsítja, hanem korlátozza az európai vásárlók elektromos autókkal való ellátását is, és így még a közlekedési ágazat dekarbonizációját is lassíthatja” - jelentette ki. Hozzátette, hogy „az ilyen intézkedések súlyosan sértik a szabadkereskedelem EU által propagált elvét”.

„Az Európai Bizottság döntésének időzítése hátrányos az elektromos járművek iránti jelenlegi gyenge németországi és európai kereslet szempontjából” - jelentette ki csütörtöki közleményében a Volkswagen szóvivője. Hangsúlyozta: „A döntés negatív hatásai meghaladják annak előnyeit az európai, és különösen a német autóipar számára”.

A VDA (Verband der Automobilindustrie e.V.) német autóipari szövetség még szerdán közleményt adott ki, amelyben kijelentette, hogy a vámok nem állnak az EU érdekében. „Az európai szubvencióellenes vámok nemcsak a kínai gyártókat, hanem különösen az európai vállalatokat és azok vegyesvállalatait is érintenék”. A közlemény rámutat, hogy a Kínából az EU-ba érkező importjármű nagy része európai és amerikai gyártóktól származik.

A szövetség jelentése rámutat: piaci elemzések szerint a kínai akkumulátoros-elektromos járművek piaci részesedése a teljes európai személygépkocsi-piacon valószínűleg 5-10 százaléknál stabilizálódhat. „Az EU-nak tartózkodnia kellene a bejelentett szubvencióellenes vámok bevezetésétől, és tárgyalásos megoldást kellene találnia Kínával” - szögezi le a VDA közleménye.

Hildegard Muller, a VDA elnöke hangsúlyozta, hogy a megoldás érdekében „feltétlenül” nyílt és konstruktív párbeszédre lenne szükség Kína és az Európai Bizottság között. „Teljes szívvel támogatjuk ezt a megközelítést, és mindkét felet a tárgyalások sikeres lezárására buzdítjuk” - mondta.

Csütörtökön a kínai kereskedelmi minisztérium reményét fejezte ki, hogy az EU kész együttműködni Kínával a vitás kérdések tárgyalásos megoldásában. A minisztérium szóvivője sajtótájékoztatón kijelentette, hogy a konzultációnak tényeken és szabályokon kell alapulnia, és a lehető leghamarabb mindkét fél számára elfogadható megoldást kell eredményeznie.

Kapcsolódó írásaink