Gazdaság

Magyarország lépéselőnyben van Közép-Ázsiában

Az orosz–ukrán háború és a Vörös-tengeri válság felértékelte a Középső Folyosót, amely a legbiztonságosabb kereskedelmi útvonal lett

Hogyan hatott az Európa és Ázsia közötti forgalomra az orosz–ukrán háború és a Vörös-tengeri válság? Mi az a Középső Folyosó, amiről egyre többet hallani, és miért lehet kitüntetett szerepe Hazánknak a fejlesztésében ? Változott-e Brüsszel hozzáállása a keleti tagállamokhoz, és megvalósulhat-e végre az EU észak-déli összekötése? Többek között ezekről a kérdésekről beszélgettünk Kránitz Péter Pállal, a Magyar Külügyi Intézet vezető kutatójával.

Magyarország lépéselőnyben van Közép-Ázsiában
A Középső Folyosó
Fotó: Wikipédia/Tanvir Anjum Adib

Az északi és déli kereskedelmi folyosók az ukrajnai és a vörös-tengeri konfliktus miatt akadoznak, ezért a Középső Folyosó felemelkedésének lehetünk tanúi, amely Közép-Ázsián és a Dél-Kaukázuson keresztül köti össze a nyersanyagéhes európai piacokat a távol-keleti gazdaságokkal – hívták fel a figyelmet nem rég a „3+2 Tenger Kezdeményezés – Konnektivitás a Középső Folyosó és a Három Tenger Kezdeményezés mentén” című konferencián. A Szuezi-csatornáról mindenki hallott már, a másik két útvonal viszont a többség számára szerintem jobbára ismeretlen. Mit érdemes tudni róluk?

– Európát megannyi kereskedelmi folyosó köti össze Ázsiával, s ezek közül valóban a legjelentősebb a Szuez-csatornát is átszelő, tengeri útvonal, napi tízezer TEU (húsz láb széles konténer) kapacitással. Amikor 2021 márciusában a csatorna átmenetileg használhatatlanná vált a szerencsétlenül járt Ever Given miatt, tízmilliárd dollár értékű árú, mintegy 1,9 millió TEU forgalom torlódott fel. Az egy egyszeri eset volt, most azonban a vörös-tengeri válság miatt alapjaiban rendült meg az útvonal biztonsága. A második számú útvonal, az Oroszországot átszelő Északi Folyosó, avagy a Vasúti Selyemút, az Oroszországot sújtó európai szankciók miatt került válságba: a háború kitörését követő egy-másfél év alatt negyvenszázalékos volt rajta a forgalomcsökkenés.

Ezért is értékelődött fel rendkívüli módon az elmúlt két évben a Középső Folyosó az eurázsiai, különösen az európai gazdaságok számára, ugyanis képes lehet biztosítani az ellátási láncok biztonságát és az interkontinentális kereskedelem zavartalanságát.

A Középső Folyosó mindazonáltal továbbra is csak töredékét képes az Északi Folyosó áruforgalmának ellátni. Bár 2022-ben 150 százalékos, 2023-ban 65 százalékos, 2024 januárjában pedig újra 147 százalékos volt a volumennövekedés a Középső Folyosón, mindez még így is alig tíz százalékát teszi ki az Északi Folyosó forgalmának. A forgalom növeléséhez jelentős beruházásokra, a Kaszpi-tengeri kikötők bővítésére, hajókra, vasúti szerelvényekre, közútfejlesztésre, illetve nemzetközi vámszabályozásra lenne szükség.

– Tekintettel például az örmény–azeri konfliktusra, valóban biztonságos és kiszámítható alternatívát jelent a Középső Folyosó, amely mentén egyébként is számos fejlesztésre, beruházásra lenne szükség? Milyen tervek és milyen lehetőségek vannak, mekkora ezek megvalósulásának az esélye?

– A Középső Folyosó biztonságos. Kazahsztánon, Azerbajdzsánon és Grúzián keresztül éri el a Fekete-tengert, illetve Törökországon át az Égei- és Földközi-tengert, s végső soron Európa piacait. Tény, hogy a forrongó Dél-Kaukázus fegyveres konfliktusai okoznak némi bizonytalanságot, ám jelenleg nem látszik a konfliktusok olyan eszkalációja, amely a teherforgalmat képes lenne megzavarni. Az Örményországot is érintő, úgynevezett Zangezur Folyosó kérdése mindazonáltal, újabb erőszakhoz vezethet, ugyanis nem csupán Jereván, de Teherán is vörös vonalként tekint rá.

Magyarország egy ideje kitüntetett figyelmet fordít a régióra. Ugyanez elmondható mondjuk Brüsszelről is? Illetve mi a szerepe a térségben Kínának?

– Az Európai Unió, és a nagy nyugat-európai gazdaságok figyelmét sem kerülte el a Közép Ázsia és a Dél-Kaukázus felértékelődött szerepe – ahogy Kínáét sem. Franciaország és Németország a Dél-Kaukázusban Grúziára és Örményországra, Közép-Ázsiában különösen Kazahsztánra figyel, Olaszország Azerbajdzsánnal kötött rendkívül szoros gazdasági-diplomáciai együttműködést. Az EU idén egy befektetési fórumot szervezett abból a célból, hogy szorosabbra vonják a Középső Folyosó és Európa kapcsolódását – tízmilliárd euró gyűlt össze, ami bár nem fordítja meg a fennálló trendeket, jelzésértékű.

Az ilyen jellegű kapcsolódás azonban nem csupán pénzkérdés, nem mindent lehet az euróval elintézni. A világnak azon a részén, amit a Középső Folyosó keresztülszel, az üzletkötés során különösen nagy jelentőséget tulajdonítanak a kulturális kapcsolatoknak. Magyarország itt lépéselőnyben van. Hazánk az egyetlen EU-tagállam, amely megfigyelői státuszt élvez a Középső Folyosó államait tömörítő Türk Államok Szervezetében, szoros kulturális-diplomáciai kapcsolatokat épített ki az elmúlt bő évtized során Közép-Ázsia, a Dél-Kaukázus és Kis-Ázsia törökajkú államaiban.

Kína is különleges figyelmet szentel a Középső Folyosónak és az útvonalon fekvő államoknak. A távol-keleti óriás gazdaságának egyik legjelentősebb pillére ugyanis az export, a közlekedési folyosók válsága önnön stabilitását is fenyegeti. A biztonságos ellátási láncok és kereskedelmi folyosók biztosítása így létérdeke Kínának – többek között ezért is fektetett dollármilliárdokat az Övezet és út kezdeményezésbe, ami a többi közt a Középső Folyosó kereskedelmi infrastruktúráját is fejleszti. Kína a Dél-Kaukázusban leginkább Grúziában van jelen, amellyel szabadkereskedelmi egyezményt ápol, s a hírek szerint kész jelentős tőkét fektetni az anakliai mélytengeri kikötő építési munkálataiba. Közép-Ázsiában elsősorban Kazahsztánnal tart fenn rendkívül szoros gazdasági-kereskedelmi kapcsolatokat, de például hamarosan Üzbegisztánban épülhet meg Közép-Ázsia, s egyben a muszlim világ első BYD-gyára is.

A konferencia egyik résztvevője, James Jay Carafano azt mondta: nagyon fontos lenne,
hogy az Egyesült Államok felismerje, mennyire fontos szerepet játszik Magyarország a Három Tenger Kezdeményezés (HTK) és a Középső Folyosó tekintetében, hiszen elhelyezkedésénél fogva természetes vezetője is lehetne ennek a kezdeményezésnek, egyfajta európai hídként funkcionálva. Tekintettel arra, hogy Washington mindent megtett az orosz-EU együttműködés szétveréséért, és a Kína ellen folytatott kereskedelmi háborújába is igyekszik berántani minket – mennyi ennek a realitása?

– Az Egyesült Államoknak érdeke Európa stabilitása. Ennek alapja a gazdasági stabilitás, így Washingtonnak érdekében áll az ellátási láncok biztosítása. A globalizált gazdaságban a világkereskedelem zavartalansága minden nagyhatalom elemi érdeke. Az EU és Közép-Ázsia közeledése végső soron úgy az USA és EU, mint Kínai és Oroszország érdekeit is szolgálja – az interregionális konnektivitás a világgazdaság zavartalan fejlődését biztosítja, mialatt a piaci és kapitalista logika alapján teret enged a szankciók jelentette akadályok jogszerű megkerülésére is.

Az uniós fejlesztések jellemzően a „magállamok” és a periféria horizontális kapcsolatának erősítésére irányultak, tekintettel arra, hogy az új tagállamokra részben piacként, részben gyártóbázisokként és a beszállítói iparban „osztottak szerepet”. A Három Tenger kezdeményezés célja ugyanakkor a Balkán és Kelet-Közép-Európa észak-déli irányú összekötése, és Kínát eddig sokkal jobban érdekelte ez a projekt, mint Brüsszelt. E tekintetben változott valami?

– Való igaz, hogy az Európai Unió eddig a centrum és a perifériák szereposztásában tekintett a kontinens közlekedési hálózatára. Bár a Transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) közt szerepel a Balti- és az Adriai-tengereket összekötő útvonal, a program keretei között meghirdetett harminc kiemelt fejlesztésből csak hét érintette a blokk keleti tagállamait.

Az orosz–ukrán háború azonban talán ráébresztette az európai döntéshozókat, hogy a keleti tagállamok stratégiai helyszínt foglalnak el, amelyek közúti és vasúti összekötése nem csupán gazdasági, de biztonsági szükséglet is. Egyes becslések szerint ötszázmilliárd dollárra lenne szükség a Három Tenger Kezdeményezés infrastrukturális fejlesztéseihez, aminek csak töredékét lenne képes maga a régió előteremteni, ezért itt az ideje, hogy az EU és az USA is a zsebébe nyúljon és biztosítsa Kelet-Európa gyors átjárhatóságát.

Mindent összevetve, sikeres-e Magyarország keleti-nyitás politikája, és milyen szerepe van, illetve lehet Hazánknak Ázsia és Európa összekötésében?

– Magyarország szerepe Európa és a Középső Folyosó közötti konnektivitás tekintetében elvitathatatlan. A Középső Folyosó jelenleg kormányzatok és dollármilliárdok figyelmét élvezi, a globális gazdaság egyik kiemelt fontosságú pillérévé emelkedik – s véletlenül épp a török világon fut keresztül, ahol hazánk különösen erős pozíciókkal bír. Mint már mondtam, Magyarország az egyetlen EU-tagállam, amely megfigyelői státusszal bír a Türk Államok Szervezetében, ezért kulcsszerepet játszhat Közép-Ázsia, a Dél-Kaukázus és Törökország Európával való gazdasági összeköttetésében.

Kapcsolódó írásaink