Gazdaság

Többtucatnyi konténerhajót indít újra a Szuezi-csatornán át a dán Maersk

A Hapag-Lloyd német cég továbbra is túl veszélyesnek tartja az utat a Szuezi-csatornán át

Többtucatnyi konténerhajót tervez a napokban újraindítani a Szuezi-csatornán át a Maersk – jelentette be a dán tengeri szállítmányozási vállalat szerdán, amely újabb jele annak, hogy a nemzetközi szállítmányozási cégek kezdenek visszatérni erre az útvonalra.

Többtucatnyi konténerhajót indít újra a Szuezi-csatornán át a dán Maersk
Az Ever Given konténerhajó az egyiptomi Szuezi-csatorna mentén
Fotó: AFP/Mahmoud Khaled

A világ vezető tengeri szállítási cégei – közöttük a Maersk és a Hapag Lloyd óriásvállalatok – felfüggesztették az áthaladást a vörös-tengeri útvonalon, miután a jemeni húszi lázadók decemberben támadásokat kezdtek intézni az arra közlekedő hajók ellen.

A Maersk december 24-én jelentette be, hogy előkészíti a visszatérést a Vörös-tengerre, tekintettel arra, hogy az Egyesült Államok vezetésével katonai művelet indult azzal a céllal, hogy megvédjék a hajókat a húszi támadásoktól.

A CMA-CGM francia vállalat kedden közölte, hogy növeli a Szuezi-csatornán áthaladó hajói számát.

A Maersk ügyfeleknek szánt tájékoztató listáján szerdán a Maren Maersk szerepelt, amely a marokkói Tangerből indult december 24-én, és a Szuezi-csatornán áthaladva január 14-én érkezik Szingapúrba. A tájékoztató szerint azonban a cég hajója továbbra is megkerüli Afrikát.

A Maersk hajói december 19. óta a Jóreménység-fokot megkerülve közlekednek a támadások kivédése érdekében. Emiatt az ügyfeleknek pótlólagos költségekkel és több héttel hosszabb szállítási idővel kell számolniuk az Ázsiából Európába, illetve Észak-Amerika keleti partvidékére érkező szállítmányok esetében.

A Hapag-Lloyd német cég továbbra is túl veszélyesnek tartja az utat a Szuezi-csatornán át – közölte a vállalat szóvivője szerdán, hozzátéve, hogy a hajói továbbra is a Jóreménység-fokot megkerülve közlekednek.

Közben Pedro Sánchez spanyol miniszterelnök szerdán közölte, hogy Spanyolország ellenzi, hogy az Európai Unió kalózkodás elleni tengeri haderejét bevessék a Vörös-tengeren áthaladó kereskedelmi hajók védelmére, egy másik misszió létrehozását viszont Madrid megfontolná a probléma kezelésére.

Készek és nyitottak vagyunk egy ilyen műveletre, de nem az Atalanta-művelet keretében – mondta Sánchez a már működő uniós misszióra utalva.

A Jemen jelentős részét, közöttük a fővárost, Szanaát ellenőrzésük alatt tartó, Irán támogatta húszik október óta támadnak Izraellel kapcsolatban álló vagy oda tartó hajókra a Vörös-tengeren. Állításuk szerint akcióikat a palesztinokkal való szolidaritás jegyében hajtják végre a gázai övezeti háború miatt.

Kapcsolódó írásaink