Gazdaság

Intelligens alvázakkal támad a megújuló Ikarus

Az Ikarus Járműtechnika Kft. és az Óbudai Egyetem közös fejlesztésében megvalósult elektromos meghajtású autóbuszalváz-családot szerdán mutatták be Székesfehérvárott a cég központjában. A fejlesztéssel az Ikarus a régi és új piacokon is komoly lehetőségekhez juthat.

Intelligens alvázakkal támad a megújuló Ikarus
Pantográftöltés tesztelése
Fotó: MH/Purger Tamás

A kifejlesztett alvázak bemutatása előtt Fehér Roland, Ikarus Cégcsoport vezérigazgatója mondott köszönetet a projekten dolgozóknak, amely a Széchenyi 2020 program részeként, a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program keretében valósult meg 1,579 milliárd forintos ráfordítással – ebből 840,06 millió forint volt a vissza nem térítendő európai uniós támogatás –, az Ikarus Járműtechnika Kft. és az Óbudai Egyetem összefogása eredményeként.

A projekt fő célja egy önálló értékesítésre is alkalmas elektromos meghajtású autóbuszalváz-család létrehozása volt, amely nemzetközileg is versenyképes, önjáró és intelligens szervizképességgel rendelkezik. Az IKARUS és az Óbudai Egyetem konzorciuma a projekt során olyan innovációkat és fejlesztéseket hajtott végre, amelyek hozzájárulnak a közlekedési zöldmegoldások terjedéséhez és a fenntartható mobilitás elősegítéséhez.

A fejlesztési folyamatot Moór Gyula főmérnök mutatta be, aki éppen 50 esztendeje vehette át mérnöki oklevelét, és ugyanennyi ideje szolgálja a buszcsaládot. A 12 méteres alvázcsaládra építve elkészült a csökkentett tengelytávú, több hosszméretet fogadó alvázváltozat, és ezek alapján legyártottak egy normál és egy csökkentett tengelytávú alvázprototípust. A cél egy nemzetközileg is versenyképes, önjáró és intelligens szervizképességgel rendelkező alvázcsalád létrehozása volt, amely önálló értékesítésre is alkalmas, hiszen számos gyártó – elsősorban a fejlődő országokban – szereti maga kialakítani a karosszériát, illetve a helyi szokásoknak és igényeknek megfelelő buszbelsőt; ezen kívül a saját építésű Ikarusoknál is ezt az alvázat fogják használni.

Az alvázprototípus felhasználásával készre gyártott autóbusz telemetriás rendszerrel és a veszélyeztetett utasok biztonságát fokozó elemekkel lett ellátva. A projekt keretében kifejlesztett járművek a legújabb technológiai megoldásokat alkalmazzák, beleértve az emissziómentes elektromos meghajtást és az intelligens szervizképességet.

Az eredményeket Székesfehérvár alpolgármestere, Mészáros Attila méltatta, aki szerint a városban már szolgáló 12 új elektromos Ikarus nagyon kedvelt nemcsak az utasok, hanem a szolgáltató Volánbusz tapasztalata alapján is, és a következő években egyre több Ikarussal találkozhatnak az utazók.

A tervek bemutatását a legyártott alvázváltozat, illetve az Ikarus felépítménnyel ellátott járművek szemrevételezése követte.

Fehér Roland az Ikarus Járműtechnika Zrt. ügyvezető igazgatója - IKARUS projekt záróesemény
Fehér Roland, az Ikarus Járműtechnika Zrt. ügyvezető igazgatója – IKARUS projekt záróesemény
Fotó: MH/Purger Tamás

Kapcsolódó írásaink