Gazdaság
MNB: Fontos lenne a Revolut itthoni bankká válása
Hangsúlyozta, üdvözli az innovatív pénzügyi megoldásokat, ám csakis a fogyasztóvédelmi szempontok maradéktalan figyelembevétele mellett

A Revolut Bank Magyarországon jelenleg a litván jegybank felügyelete, és az ottani betétbiztosító garanciája mellett működik, nem fióktelepként vagy az MNB felügyelete alatt álló önálló itthoni leánybankként. Csalásos, elszámolási vagy egyéb fogyasztói jogvita esetén a bank ügyfelei itthoni, magyar nyelvű – telefonos, személyes – ügyfélszolgálat helyett csak nehézkesen, litván vagy angol nyelven írásban próbálhatják meg panaszukat bejelenteni a Revolut Banknak – írták a közleményben.
Ismertették, hogy határon átnyúló intézmény esetén a hazai pénzügyi felügyeletet „fogadóországként” csak rendkívül korlátozott fogyasztóvédelmi jogosítványok illetik meg.
Ha a Revolut Bank fiókteleppé válna itthon, az erősítené a hazai fogyasztóvédelmi felügyeleti hatáskört. Többek közt lehetőséget biztosítana a hazai fogyasztók számára az MNB előtti, magyar nyelvű, kérelemre induló igényérvényesítésre fogyasztóvédelmi eljárás keretében. A magyar felügyelet emellett folyamatos fogyasztóvédelmi felügyelést végezhetne a banknál és ennek során adatok benyújtására is kötelezhetné – hívták fel a figyelmet.
Sajtóhírek szerint az – itthon határon átnyúló intézményként elektronikus pénzügyi szolgáltatásokat nyújtó – litván Revolut Bank UAB Kelet-Közép-Európában mintegy tízmillió ügyféllel rendelkezik. Ezen belül az egymilliós magyarországi ügyfélkör a hitelintézet második legnagyobb régiós piacát jelenti, Budapest pedig 365 ezer ügyféllel a régiós városok rangsorában a 3. helyen van – írják a közleményben. További sajtóinformációk szerint a litván leányvállalat tulajdonosa, a londoni székhelyű Revolut Ltd. nem rendelkezik a 2022. évre vonatkozó auditált éves beszámolóval. Az anyavállalat ugyan idén márciusban közzétette 2021. évi pénzügyi beszámolóját, ám könyvvizsgálója szerint annak bevételi oldalán lényegi tárgyi tévedések szerepelnek – olvasható a közleményben.
A Magyar Nemzeti Bank hangsúlyozta, üdvözli az innovatív pénzügyi megoldásokat, ám csakis a fogyasztóvédelmi szempontok maradéktalan figyelembevétele mellett. Az innovációk erősítik a piaci versenyt a hazai pénzügyi szektorban, ösztönzik az intézményi fejlesztéseket, a költséghatékonyabb működést és a nagyobb ügyfélélményt biztosító hazai pénzügyi szolgáltatásokat. Mindez azonban semmilyen formában sem csökkentheti a magyar ügyfelek pénzügyi biztonságát.