Gazdaság

Veszélyt vagy óriási lehetőséget jelentenek inkább az akkumulátorgyárak?

Az elektromosautó- és akkumulátorgyártással Magyarország évtizedekre bebiztosítja magát

Milyen veszélyeket és lehetőségeket rejt magában az akkumulátorgyártás? – alighanem ez a kérdés foglalkoztatja ma leginkább a közvéleményt, ha a magyar iparfejlesztés perspektívái szóba kerülnek. Erre kereste a választ péntek este a Scruton Belvárosban Kaderják Péter, a Magyar Akkumulátor Szövetség elnöke és Sebestyén Géza, az MCC Gazdaságpolitikai Műhelyének vezetője.

Veszélyt vagy óriási lehetőséget jelentenek inkább az akkumulátorgyárak?
Gerhardt Máté, Kaderják Péter, a Magyar Akkumulátor Szövetség elnöke és Sebestyén Géza, az MCC Gazdaságpolitikai Műhelyének vezetője a Scruton Belváros Függőség vagy lehetőség? című pódiumbeszélgetésén
Fotó: MH/Török Péter

Az akkumulátorgyártással kapcsolatos vita erősen átpolitizálódott. Ebben mindkét előadó egyetértett. Sebestyén Géza szerint ez annak tudható be, hogy bizonyos politikai erők hasznot, szavazatokat remélnek attól, hogy a tervezett beruházásokat támadják. Ezzel együtt felhívta a figyelmet: a kifogások jellemzően nem szakmai oldalról érkeznek, nincs tudományos alátámasztottságuk. Kaderják Péter hozzátette: az emberek aggodalmai ettől függetlenül valósak, éppen ezért nagyon fontos a tájékoztatás, a felvilágosítás, a sztereotípiák eloszlatása.

Az egyik ilyen, amiről mindketten beszéltek az, hogy minden, ami kínai, az gyanús. Úgy nőttünk fel, hogy a Made in China felirat a gyenge minőség szinonimája volt, ez azonba már rég felel meg a valóságnak. A zöldtechnológiák – és az azoktól elválaszthatatlan akkumulátorok – területén Kína a Nyugat előtt jár. Szakmai körökben erről nincs is vita, a német autógyárak is kínai beszállítókkal dolgoznak, a köztudatban azonban ez még nem gyökeresedett meg. Így, ha például a BMW épít valahol gyárat, az nem igazán kelt feltűnést, ha egy kínai vállalat, akkor az igen.

Kaderják Péter és Sebestyén Gáza is azt hangsúlyozta: a jövő az elektromos autóké, és ez nem csak feltételezés, hiszen uniós direktíva írja elő kötelezően elérendő célként a karbonsemlegességet. Az akkumulátorszövetség elnöke kiemelte, hogy ez környezetvédelmi szempontból mindenképpen üdvözlendő, hiszen az átállással „a legborzalmasabb iparágaktól szabadulunk meg, (…) és az üvegházhatású gázoknak a 25 százalékát ezzel a világ gyakorlatilag el tudná hárítani.”

Az viszont mindegy, hogy elektromos autókról vagy éppen napelemekről van szó – a zöldenergia tárolásához akkumulátorokra van szükség. Nem véletlen – mutatott rá az MCC Gazdaságpolitikai Műhelyének vezetője –, hogy ez ma a leggyorsabban fejlődő iparág, ami a következő öt évben nyolcszorosára fog nőni. Ebből kimaradni, az előadók szerint, nem szabad. Már csak azért sem, mert Magyarország nagyon jó pozícióból indul ebben a versenyben. Hazánk 2022-ben Kína, Németország és az Egyesült Államok után a legnagyobb gyártó volt.

De van itt még egy szempont! Magyarország az elmúlt évtizedekben komoly eredményeket ért el a hagyományos autógyártásban. „Nagyjából 700 ezer ember van, aki így vagy úgy, de az autógyártásban dolgozik ebben a pillanatban, mérnökként, vagy akár egy kis- és középvállalatnak a csapatában, amely beszállítóként van jelen a piacon" – hívta fel a figyelmet Sebestyén Géza, majd azzal folytatta: ha viszont figyelmen kívül hagyjuk, hogy a világ változik, és nem hozzuk ide az elektromosautó- és az akkumulátorgyárakat, akkor ezeknek az embereknek „holnap nem lesz munkája”.

Ha viszont – értettek egyet az előadók – ez az iparág most, itt gyökeret ver, akkor évtizedekre bebiztosítjuk magunkat. Érdemes megjegyezni azt is, hogy az akkumulátoriparban jelenleg ugyan még csekély a magyar beszállítók részaránya, de így indult az autógyártás is, ám mára 50-70 százalék közötti.

Az előadás vége felé Kaderják Péter és Sebestyén Géza visszatértek a környezetvédelmi kérdésekre. Ismét felhívták a figyelmet arra, hogy az elektromos autóknak e tekintetben nincs alternatívájuk. „Száz kilométeren körülbelül annyi energiát fogyaszt egy ilyen kocsi, ami másfél liter benzinnek felel meg” – hangzott el. Az akkumulátorszövetség elnöke azt is megjegyezte, az akkumulátorgyártás tekintetében még van hová fejlődni környezetvédelmi szempontból. Ez viszont – értettek egyet a felszólalók – nem azt jelenti, hogy rettegni kell tőle.

Az Európai Unió a nyáron kiadott egy rendeletet, amely rendkívül szigorú. Ez az akkumulátorok életciklusának minden fázisát szabályozza a gyártástól a felhasználáson át az újrahasznosításig. Kaderják Péter és Sebestyén Géza úgy vélik, ezek az előírások az idő előrehaladtával csak szigorodni fognak.

Kapcsolódó írásaink