Gazdaság
A profitráták emelkedése komolyan hozzájárul az infláció mértékéhez

Az elmúlt években brutális inflációs hullám söpört végig a világon. Ennek megfelelően a gazdaságpolitikák fókuszába ennek a folyamatnak a megtörése került – emlékeztetett a jegybank monetáris politikáért, pénzügyi stabilitásért és nemzetközi kapcsolatokért felelős alelnöke az MNB és a GVH közös sajtótájékoztatóján. Virág Barnabás hangsúlyozta: a háború és az energiaválság szerepe az inflációban jól ismert, de nem kevésbé fontos a profitráták emelkedése, ami az ágazatok széles körét érinti.
– Az MNB elemzései föltárták, hogy az inflációnak van egy profithúzta eleme, az árrések növekedése többletinflációt generált – mutatott rá, hozzátéve: az infláció körülbelül egyötödéért ez a felelős.
– Ha azt szeretnénk, hogy az infláció tartósan csökkenjen, ezzel kezdeni kell valamit – folytatta. Mint mondta, a verseny erősítésére van szükség, ugyanis a verseny alacsony intenzitása magasabb árakat, alacsonyabb gazdasági növekedést és kisebb fogyasztói jólétet eredményez.
Virág András hozzátette: kormányzati oldalról már születtek fontos döntések, és saját eszközeivel a jegybank is komoly lépéseket tett az infláció letörése érekében. A GVH-val közösen létrehozott adatbázis egy új elem ebben a sorban, melynek célja az átláthatóság növelése, hogy még alaposabban össze lehessen hasonlítani az árakat, a profitráták alakulását – csaknem 20 évre visszamenőleg.

Bak László, a GVH általános elnökhelyettese a fentiekhez hozzátette: az adatbázis indikatívjellegű ismeretet ad a piaci összképről; arról, hogyan változott a gazdaság, és alakultak a piaci koncentrációk az elmúlt évtizedekben. Arról is, hogy ezek változása milyen következményekkel jár. Így a tudományos és kutatói munkákhoz is komolyan hozzájárul, és nemzetközi összehasonlításokat is lehetővé tesz.
Balatoni András, az MNB igazgatója egy rövid prezentációt is bemutatott. Eközben arról beszélt, hogy a verseny nagyon komolyan hozzájárul a fenntarthatósághoz.
– Minél erősebb a verseny, annál alacsonyabbak az árak. A versenynek az innovációs potenciálra is komoly hatása lehet. A versengő piacok tudnak kifejezetten innovatívak lenni – mondta általánosságban. Hozzátette: az sem jó viszont, ha túlságosan elaprózódott a piac, mert akkor a K+F fedezete nem termelődik meg.

– A magyar profitok nemzetközi összevetésben kiemelkedő mértékben emelkedtek 2021 óta; csak Románia előzött meg minket – folytatta, rátérve a profitráta és az infláció kapcsolatára. Ezek után rámutatott: az infláció is elfogadhatatlanul magasra nőtt, és az elemzések alapján egyértelmű, hogy a két jelenség között összefüggés van.
– Ha ilyen mértékben képesek a vállalatok átárazni, akkor valami nem stimmel, piaci anomália van – jelentette ki, annak hangsúlyozásával, hogy az árfigyelő rendszer és a versenystatisztika adatbázis együttesen nagy mértékben növelheti az átláthatóságot, és így hozzájárulhat a probléma orvoslásához.