Gazdaság
Ezért drágul és lehet még drágább az üzemanyag

Az olaj hordónkénti ára a hét elején megközelítette a 95 dollárt, ami a szakértők szerint egyenes következménye annak, hogy Oroszország és Szaúd-Arábia tartósan visszafogta a kitermelését. A Nyugat az ukrajnai háború kezdete óta igyekszik Moszkvát elvágni a legfontosabb bevételi forrásától. Ezért vezették be az ársapkát, és igyekeztek rávenni minél több országot a termelés fokozására. Csakhogy a Kőolaj-exportáló Országok Szervezete (OPEC) és partnerei, az OPEC+ beintettek Washingtonnak és az Európai Uniónak.
Moszkva és Rijád júliusban napi egymillió hordós csökkentést jelentettek be, amit később augusztusra és szeptemberre is kiterjesztettek. A napokban pedig a Nyugat kihívójaként számon tartott BRICS-be (Brazília, Oroszország, India, Kína, Dél-afrikai Köztársaság együttműködési fóruma) frissen belépett Szaúd-Arábia úgy döntött, hogy az önkorlátozást idén már nem oldja fel.
Ez Moszkva malmára hajtja a vizet, mivel az oroszok nem várt gyorsasággal találták meg új piacaikat Ázsiában, Afrikában és Latin-Amerikában. A Reuters keddi számításai szerint Oroszország olaj- és gázbevételei, amelyek a teljes szövetségi költségvetés bevételének körülbelül egyharmadát teszik ki, körülbelül 733 milliárd rubelre nőnek szeptemberben, vagyis 14 százalékkal növekedtek egy hónap alatt.
Washington ennek ellenére úgy véli, a G7-ek orosz olajexportra vonatkozó árplafonja működik, még akkor is, ha az eladások többsége (egyes becslések szerint 75 százaléka) meghaladja azt. Kérdés persze, hogy mit nevezünk sikernek. A szankciók egyenes következményével minden tankoláskor szembesülhetünk. Ami pedig az orosz gazdaság megroppantását illeti, számos közgazdász és tőzsdei szakember megalapozatlannak tartja az amerikai pénzügyminisztérium optimizmusát.
A Janet Yellen vezette tárca abból indul ki, hogy minden egyes dollárral, amit Oroszország az új szállítási útvonalainak kiépítésére fordít, ugyanannyit von el a háborús kasszából. A független elemzők viszont arra figyelmeztetnek, hogy Moszkvának bőven van mozgástere: a termékfajtától függően 60 illetve 100 dollárban maximalizált árból körülbelül 15 dollár a költség, a többi haszon, de mint már említettük, az eladások túlnyomó többségét valószínűleg az ársapka kijátszásával bonyolítják az oroszok.
Nem véltlen, hogy többekben felvetődött már a szankciók szigorításának, az orosz tengeri szállítás korlátozásának ötlete. Ettől azonban a híradások szerint több nyugati vezető is ódzkodik, mivel attól tartanak, hogy ha túlfeszítik a húrt, Oroszország átmenetileg leállíthatja a teljes exportját, és világgazdasági válságot idézhet elő. Hogy mennyire nem alaptalan ez a feltételezés, azt jól jelzi a TradeWinds összeállítása.
A szakmai portál a TASZSZ nyomán kedden arról írt: „Az orosz kormány jelenleg két lehetőséget fontolgat az belföldi üzemanyagárak stabilizálására: a kőolajtermékek exportjának teljes betiltását egy bizonyos időszakra…, valamint a kőolajtermékek exportvámjának tonnánkénti 250 dollárra emelését.”