Gazdaság

GVH-elnök: A GVH a magyar emberek érdekeit képviseli

Kiemelte, az aláírt megállapodás célja, hogy összehangolják a fogyasztóvédelmi feladatokat, a hatóságok közötti együttműködést erősítsék

A Gazdasági Versenyhivatal munkája során a magyar emberek érdekeit képviseli, mindig szem előtt tartja „a tiszta versenyért, a fogyasztók szolgálatában” mottót – mondta Rigó Csaba Balázs, a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) elnöke az Igazságügyi Minisztérium, a Miniszterelnökség és a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) között létrejött együttműködési megállapodás ünnepélyes aláírásán pénteken Budapesten.

GVH-elnök: A GVH a magyar emberek érdekeit képviseli
GVH-elnök: A GVH a magyar emberek érdekeit képviseli
Fotó: MH archív/Hegedüs Róbert

Kiemelte, az aláírt megállapodás célja, hogy összehangolják a fogyasztóvédelmi feladatokat, a hatóságok közötti együttműködést erősítsék. A megállapodás – összhangban az alaptörvénnyel – kiterjed a gyermekek védelmére, a fogyasztók online térben történő védelmére, a fogyasztói tudatosság növelésére, különösen a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok esetében – ismertette.

Hangsúlyozta, hogy a GVH továbbra is kiemelten figyel a betegekre, az idősekre, a gyerekekre és a családokra.

Rigó Csaba Balázs kiemelte, július elsején, szombaton elindul az online árfigyelő rendszer, amelyet a Gazdasági Versenyhivatal működtet, és hozzájárul ahhoz, hogy a fogyasztók tudatosabb döntéseket hozzanak vásárláskor, a boltok pedig versenyezzenek a vásárlókért. Megjegyezte, ez a verseny a vásárlókat szolgálja és hozzájárul az infláció letöréséhez.

A GVH elnöke elmondta, az online árfigyelő rendszert tesztelték. A rendszerben arra is figyelnek, hogy a kereskedelmi egységek idő előtt ne ismerhessék meg egymás árait, a beküldött adatokat éjszaka egy adott időpontban frissítik, és ettől az időponttól láthatja mindenki a valós adatokat.

A GVH elnöke felidézte, hogy az Európai Unióban tíz tagállamában a versenyhivatalhoz van telepítve a fogyasztóvédelmi feladat, és ez így van Magyarországon is.

Rigó Csaba Balázs elmondta, 2022-ben a versenyhatósági eljárások 54 százaléka a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat miatt indult. Tavaly a jogsértés megállapításával zárult versenyhatósági döntések 60 százaléka vonatkozott tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatra, emiatt több mint 713 millió forint bírságot szabtak ki.

Fontosnak nevezte az elnök azt a hatósági stratégiai irányváltást, hogy nem a bírságra, hanem a fogyasztói kompenzációra helyezik a hangsúlyt, ezáltál tavaly a fogyasztók több mint 2 milliárd forint értékű közvetlen jóvátételhez juthattak.

A GVH elnöke kijelentette, a fogyasztóvédelemben elkötelezettek a keresztény értékek mellett, az idősek, a betegek, a családok és a gyerekek védelme iránt, és ez megmutatkozik a lezárt, illetve a folyamatban lévő eljárásokban is.

Rigó Csaba Balázs szólt arról, hogy fogyasztóvédelmi kerekasztal keretében kezdeményezésükre megalakult a családbarát munkacsoport, amelyben több szervezet is részt vesz.

Kapcsolódó írásaink