Gazdaság

A Wizz Air támogatja a fenntartható repülőgépüzemanyag-fejlesztését

A Wizz Air légitársaság támogatja a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) fejlesztésével foglalkozó amerikai CleanJoule vállalat kutatásait, az Indigo Partners-konzorcium – amelynek a Wizz Air mellett a szingapúri GenZero, az amerikai CleanHill Partners, valamint a Frontier Airlines és a mexikói Volaris légitársaság is tagja – 50 millió dollárt fektetett be a zöldstartupcégbe – közölte Wizz Air szerdán.

A Wizz Air támogatja a fenntartható repülőgépüzemanyag-fejlesztését
A Wizz Air légitársaság jelenleg 181 darab Airbus A320ceo, A321ceo, A320neo és A321neo típusú repülőgépből álló flottát üzemeltet
Fotó: AFP/Patrick Pleul

A befektetés a CleanJoule technológiájának fejlesztését segíti, amelynek célja, hogy mezőgazdaságból származó maradványokból és egyéb hulladék biomasszából költséghatékonyabban állíthasson elő nagy teljesítményű fenntartható üzemanyagot – írják a közleményben.

A konzorciumi beruházás részeként a Wizz Air, a Frontier Airlines és a Volaris kötelező érvényű megállapodásokat írt alá legfeljebb 90 millió gallon SAF megvásárlására. Az Indigo Partners vezetői helyet kapnak a CleanJoule igazgatótanácsában is – tájékoztatott a Wizz Air.

A közleményben kitértek arra, hogy a Nemzetközi Légiközlekedési Szövetség szerint a kereskedelmi repülőgépek meghajtására használt, de kisebb szénlábnyomú SAF-üzemanyag akár 65 százalékkal is hozzájárulhatna ahhoz, hogy az ágazat 2050-re elérje a nettó zéró szén-dioxid-kibocsátást.

A fenntartható repülőgép-üzemanyag (Sustainable Aviation Fuel, azaz SAF) egy új generációs repülőgép-üzemanyag, amely fenntartható módon előállított, megújuló hulladékokból és maradék nyersanyagokból készül.

A Wizz Air légitársaság jelenleg 181 darab Airbus A320ceo, A321ceo, A320neo és A321neo típusú repülőgépből álló flottát üzemeltet, amelyek átlagéletkora kevesebb mint öt év. A légitársaság repülőgépeinek száma 2030-ra eléri majd az 500 darabot.

A Wizz Air utasforgalma 2022-ben új rekordra, 45,6 millióra emelkedett, amely duplája a 2021-es forgalomnak, és 15 százalékkal haladta meg a pandémia előtti rekordot. A 2022 április 1. és 2023 március 31. közötti pénzügyi év első kilenc hónapjában az utasforgalom 38,9 millióra emelkedett az egy évvel korábbi, 20,3 millióról, a 2023/2024-es pénzügyi évben 67 milliós utasforgalommal számolnak.

A légitársaság kamatok, adófizetés és értékcsökkenési leírások előtti eredménye (EBITDA) tavaly a március és december közötti kilenc hónapban 215 millió euróra emelkedett az előző évi, 77,3 millió euróról, a bevételek ugyanebben az időszakban 1,28 milliárd euróról 3,10 milliárdra euróra nőttek.

Kapcsolódó írásaink