Gazdaság

Az MBH Bank kitekint a nemzetközi piacra – INTERJÚ Egerszegi Ádámmal

A Magyar Bankholdinghoz tartozó, egyesülés előtt álló MKB Bank és Takarékbank ügyfelei életében ez a hosszú hétvége az átállásról szól, a május 1-től létrejövő MBH Bank ügyfeleié pedig már a minél magasabb szintű, széles körű szolgáltatásokról fog szólni – mondta Egerszegi Ádám, a fuzionáló MKB Bank és a létrejövő MBH Bank transzformációért és operációért felelős vezérigazgató-helyettese. A vele készült interjúból kiderül, mire számíthatnak az ügyfelek az átállás során, de elmondta azt is, hogy a következő időszakban milyen szintű növekedést várnak és milyen ügyfélcsoportra fókuszálnak majd leginkább.

Az MBH Bank kitekint a nemzetközi piacra – INTERJÚ Egerszegi Ádámmal
Egerszegi Ádám, az MBH Bank transzformációért és operációért felelős vezérigazgató-helyettese
Fotó: MH/Purger Tamás

– Május 1-től egységes MBH Bank márkanév és arculat alatt kezdi meg működését Magyarország második legnagyobb mérlegfőösszegű, és legtöbb bankfiókkal rendelkező, magyar tulajdonú bankja. Mire tekinthetünk vissza a Magyar Bankholding kapcsán?

– A történet két évvel ezelőtt kezdődött, amikor elfogadtuk a Magyar Bankholding Csoport stratégiáját. A Budapest Bank, az MKB Bank és a Takarékbank fúziójából álló folyamat két lépésben valósul meg. Az első lépésben tavaly a Budapest Bank olvadt be az MKB-ba, most pedig a Takarékbank. Az erre vonatkozó engedélyek teljeskörűen rendelkezésre állnak, tehát a fúzión jogi értelemben szinte már túl is vagyunk. A hétvégén bekövetkező változások így érdemben az informatikát érintik, ami egy nagyon összetett folyamat, melynek során több száz rendszert állítunk át az egységes működésre.

– Ennek kapcsán mire számíthatnak az ügyfelek?

– A tagbankok, illetve május 1-től már az MBH Bank április 28. és május 1. között nem egybefüggően, teljes és részleges bankszünnapokat tart, amelyekre az egyesülés miatt felmerülő technikai és informatikai átállások zavartalan lebonyolítása érdekében kerül sor. A bankszünnapok alatt bizonyos szolgáltatásokat csak korlátozott időtartamban vagy formában lehet majd igénybe venni. Az MKB Bank és a Takarékbank egyesülését övező napokban ugyanis a bankcsoport tervezetten és ütemezetten átállítja egyes informatikai rendszereit. Ebben a folyamatban csaknem 800 kolléga vesz részt, a folyamat velejárója, hogy a két pénzintézet ügyfelei az átállás idején az elektronikus csatornák elérésében és az azonnali átutalási megbízások tekintetében leállásokat tapasztalhatnak. Az átállás ugyanakkor nem érinti a fizikai betéti vagy hitelkártyás vásárlást, valamint a kereskedői kártyaelfogadó-szolgáltatást, azaz ezek a szolgáltatások az átállás alatt is zavartalanul működnek. Használatban lévő bankkártyáikat az ügyfelek az átállás alatt és utána is zavartalanul használhatják. A digitalizált kártyahasználatban, az internetes vásárlások jóváhagyásában, valamint az ATM-hálózaton történő készpénzfelvételben ugyanakkor az átállás alatt rövidebb szolgáltatáskiesésekre kerülhet sor. A tervek szerint a banki elektronikus csatornák elérhetősége, a pénzforgalom és a kártyahasználat május 1-jén 14:00 órára áll vissza a megszokott kerékvágásba. A bankfiókok nyitvatartása kapcsán arra hívom fel a figyelmet, hogy az MKB Bank és a Takarékbank, illetve május 1-től az egyesült MBH Bank bankfiókjai 2023. április 28-án pénteken egységesen 12:00 óráig tartanak nyitva, 2023. április 29-től május 1-ig pedig a hétvége és ünnepnap miatt zárva tartanak. Május 2-án a normál fióki nyitvatartási időben várjuk ügyfeleinket már MBH Bank név alatt.

– Mi várható május 1. után?

– Amit a legfontosabbnak tartok, hogy most egy fúziós folyamat utolsó lépéséről beszélünk ugyan, de valójában ez egy új kezdet. Létrejön Magyarország második legnagyobb kereskedelmi bankja, teljes körű ügyfélkiszolgálással minden ügyfélszegmens számára, az ország legnagyobb fiókhálózatával és csaknem 800 ATM-ből álló kiterjedt hálózattal, melyek fejlesztésén és modernizációján folyamatosan dolgozunk. Az ügyfelek szempontjából fontos, hogy a korábbi MKB Bank és Takarékbank ügyfelek nemcsak a bankkártyájukat használhatják tovább zavartalanul az egyesülést követően, hanem fizetési számla-, bankkártya-, hitelkártya- és hitelszámlaszámuk sem változik, ezzel kapcsolatban tehát nincs teendőjük. Amennyiben valakinek a tagbankoknál személyi kölcsöne, jelzáloghitele, folyószámlahitele vagy Babaváró hitelszerződése van, úgy ezzel kapcsolatban sincs tennivalója, a megkötött szerződések az eredeti szerződési feltételek mellett, változatlan formában élnek tovább. Meglévő elektronikus csatornáink is megújulnak arculatilag, melyeket ügyfeleink változatlanul el tudnak érni május 1-et követően. Azonban ezen csatornák megújítását nemcsak arculatilag tervezzük. A fúziót követően fokozatosan, több lépcsőben vezetjük be egységes mobil applikációnkat.

– Miért volt szükség erre az új bankra?

– Ezt több szempontból érdemes megvizsgálnunk. Az egyik, hogy a fúzióban részt vevő három bank mindegyike meghatározó szereplő volt a piac egy-egy területén. Azonban önmagában egyik sem tudott az élre törni. A fúzióval a három bank be tudja hozni azokat a képességeket a lakossági, a vállalkozói, a privátbanki szegmensből, illetve akár befektetési szolgáltatási, lízing vagy agároldalról, amit, ha erősségként összerakunk, egy nagyobb értékteremtő képességű és sokkal jobb, szélesebb körű ügyfélkiszolgálást biztosítani tudó bank jön létre. Valamennyi ügyfélszegmens számára teljes körű, versenyképes szolgáltatásokat fogunk tudni nyújtani. Ennek előnyét az ügyfelek fogják érezni, hiszen ez a piaci versenyt mindenképpen erősíteni fogja. Az ügyfelek számára tehát összességében a bankpiacon több és jobb szolgáltatás lesz majd elérhető. Ezen kívül nem hagyhatjuk figyelmen kívül azt sem, hogy a napi bankolás területén már évek óta nem csak a hazai szereplőkre, hanem a nemzetközi kihívókra is figyelnünk kell. Egy MBH Bank méretű és erejű nagybank hatékonyabban tudja felvenni a versenyt minden területen.

– Mennyire lesz tekinthető az OTP versenytársának az MBH Bank?

– Két évvel ezelőtt elfogadtuk a bankcsoport ötéves stratégiáját, amelynek a megvalósításán elkötelezetten, ütemezetten dolgozunk. Eddig a tervek szerint hajtottuk ezt végre, azaz ütemtervszerűen haladunk. Azt tartom fontosnak, hogy ezen a programon végig tudjunk menni, és ha ezt megvalósítjuk, akkor – ahogyan említettem – mind az ügyfeleinknek, mind a bank részvényeseinek értéket tudunk teremteni. Ebben a folyamatban ilyen értelemben magunkra és a stratégiánk megvalósítására koncentrálunk, és ezáltal ügyfeleinknek, illetve potenciális ügyfeleinknek szeretnénk a legjobbat nyújtani. Nem arra hegyeztük ki a munkánkat és nem az a stratégiánk célja – és nem is ez olvasható ki belőle –, hogy mi valamelyik versenytársunknak teremtsünk konkurenciát. Ugyanakkor, ha a stratégiánk következetes végrehajtásának az lesz az eredménye, hogy még erősebb piaci verseny alakul ki, akkor a piaci pozíciószerzés egészséges velejárója a folyamatnak.

– Középtávon mennyi lakossági ügyfélre számítanak?

– Összességében kétmillió ügyfelünk van, döntő hányaduk lakossági ügyfél. Hitelállományunkban azonban dominál a vállalkozói szegmens. A jövőt illetően jelentősebb fókuszt helyezünk a lakossági ügyfélszegmensre, mindazonáltal valamennyi ügyfélszegmensre koncentrálunk. Az elkövetkező években terveink szerint a piacot meghaladó dinamikával bővül lakossági ügyfélállományunk. Konkrét ügyfélszámokba, illetve állományi adatokba egyelőre még nem mennék bele, de belső célszámaink természetesen meghatározásra kerültek, kellő ambíció mellett.

– A lakossági ügyfelekre fókuszálásnak az is oka, hogy egyéb területeken van olyan pozíciója az MBH Banknak, ami irigylésre méltó? Gondolok itt például az agrár területre…

– Az agrár- és élelmiszeripari szegmensben valóban elmondhatjuk, hogy a három bank fúziójával az MBH Bank piacvezetővé válik. De ez más területekre is igaz. A vállalati hitelezés vagy a lízing üzletágunk is piacvezető, de számos más területen is meghatározó pozíciót foglalunk el. Bár a banki fejlesztések minden piaci szegmenst érintenek, a digitalizáció mégis a legnagyobb mértékben a lakossági szegmensben, a standardizált termék- és folyamati körben biztosítja jelenleg a legnagyobb lehetőséget. Ha kitekintünk tágabb értelemben a nemzetközi piacra, látjuk, hogy számos nemzetközi szolgáltató pénzforgalmi, fizetési platform megoldásokkal jelen van a magyar ügyfélkörben. Így nekünk ebben az ügyfélkörben nemzetközi szintű szolgáltatásokat kell tudnunk nyújtani, és ezeknek a kihívásoknak kell megfelelnünk. De nem feledkezhetünk meg arról, hogy az ország legnagyobb fiókhálózatát fogjuk fizikailag is az ügyfelek rendelkezésére bocsátani. Itt tehát van tér számunkra ahhoz, hogy nagyobb mértékben növekedjünk, mint a piac.

Kapcsolódó írásaink