Gazdaság

Nyugati márkák Oroszországban

Úgy vonultak ki, hogy bent maradtak

Vadonatúj IKEA napozóágyban elnyúlva, Coca-Colát szürcsölgetve, Bershka fürdőruhában, Zara fürdőpapucsban, a napi sajtót böngészve csodálkozhat napjaink orosz polgára azokon a híreken, amelyek arról szólnak, hogy a legnépszerűbb nyugati márkákat gyártó cégek kivonultak Oroszországból. Márpedig ezek a hírek megfelelnek a valóságnak.

A Coca-Colát szállító teherautók ugyanis változatlanul átgurulnak a határon Oroszországba, a turisták a Zara legújabb dizájnjaival megrakodva térnek haza külföldről, a helyi online piactereken elkapkodják az IKEA bútorkészleteit.

A nyugati márkák talán elhagyták az országot, de az áruk nem.

A Zara-tulajdonos Inditex bezárta 502 oroszországi üzletét, ám nem vonult ki Fehéroroszországból. A vállalat a hírügynökségnek nem válaszolt, amikor erről kérdezték.

Míg a Coca-Cola tavaly leállította az italok gyártását és értékesítését Oroszországban, mások importálják azokat, a dobozokon és palackokon lévő címkék szerint Európából, Kazahsztánból, Üzbegisztánból és Kínából érkeztek.

A Coca-Cola sem kívánt e tárgyban nyilatkozni.

A szankciókat nem bevezető, „baráti” országok felpörgették az Oroszországba irányuló exportot, a kereskedelmi adataik ezt mutatják. Oroszország már nem tesz közzé ilyen adatokat. Kína és Oroszország kereskedelme tavaly rekordot döntött, 1,28 billió jüan (186 milliárd dollár) volt, míg Törökország Oroszországba irányuló exportja 61,8 százalékkal 9,34 milliárd dollárra, Kazahsztáné pedig 25,1 százalékkal 8,78 milliárd dollárra ugrott.

A svéd bútoripari óriás, az IKEA eladta részvényeit a Yandex Marketnek, a Yandex technológiai óriás e-kereskedelmi részlegének, amikor elhagyta Oroszországot. De a korábbi beszállítók is készek arra, hogy enyhén módosított IKEA árukat értékesítsenek más néven.

Bár az orosz cégek számára új lehetőségek nyílnak, a nyugati márkákhoz való ragaszkodás akadályozhatja a helyi termelés fellendítésére irányuló erőfeszítéseket.

Bár vannak törekvések a Made in Russia felé való elmozdulásra, nagyon nehéz lesz ténylegesen rávenni az embereket az orosz kólára – véli a Reutersnek nyilatkozó Ram Ben Tzion, a Publican cég vezérigazgatója.

Kapcsolódó írásaink