Gazdaság
Az állandó meghatalmazások bejelentésére új adatlapot vezet be a Nemzeti Adó- és Vámhivatal
Az új bejelentéssel átfogó ügycsoportokra lehet meghatalmazást adni

Kiemelték, az új bejelentéssel átfogó ügycsoportokra lehet meghatalmazást adni, az ügyintézés egyszerűbb és gyorsabb lesz, és az UJEGYKE online is beadható lesz.
A változásokról a NAV honlapján tájékozódhatnak az ügyfelek, a többségnek semmi teendője nincs, mert a NAV automatikusan átforgatja a már meglévő jogokat az új nyilvántartási rendszerbe. Külön figyelemfelhívó levelet azok kaptak az elmúlt napokban, akiknek érdemes felülvizsgálniuk a jogaikat – írják a közleményben.
Ismertetik, hogy az átállás érdekében az eBEV-portálon január 23-án 12 órától nem lehet új képviseleti bejelentést tenni vagy a meglévőt módosítani. A már bejelentett állandó meghatalmazásokat legkésőbb január 27-én 12 óráig lehet lezárni és jóváhagyni. Az UJEGYKE az Általános Nyomtatványkitöltő Keretprogramban (ÁNYK) január 27-én 15 órától, az ONYA-ban pedig január 30-án 8 órától válik elérhetővé, 2023. január 30-tól az állandó meghatalmazásokat online már nem az eBEV-portálon, hanem az Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazásban (ONYA) lehet bejelenteni.
Az eBEV-portálon való bejelentés megszűnése nem gátja a képviseleti jogosultság bejelentésének, mivel a bejelentések az ÁNYK-nyomtatványon január 23. és 27. között továbbra is beadhatók, az érintett valamennyi bejelentést jóvá tudja hagyni, így egyetlen ügyfél sem kerül bizonytalan helyzetbe függőben lévő meghatalmazása miatt – emelte ki a NAV.
Hangsúlyozták, az UJEGYKE-adatlap kialakításakor a NAV figyelembe vette a könyvelők, adószakértők hosszú évek alatt keletkezett tapasztalatait, és úgy alakította ki a nyilvántartást, hogy azon már átfogó ügycsoportokra, ügytípusokra lehet meghatalmazást adni. Az új rendszer bevezetésével egyszerűsödik az ügyintézés, nem kell külön-külön jelölni például az iratbetekintésre, lekérdezésre, adatszolgáltatásra vonatkozó jogot, sőt a NAV telefonos ügyintéző rendszerének használatára sem kell külön jogosultságot megadni, mert az az adott ügycsoportban automatikusan jár a képviselőnek.
Az új jogosultságokat minden meghatalmazónak és meghatalmazottnak fontos felülvizsgálnia, mivel a bejelentett állandó meghatalmazások alapvetően befolyásolják, hogy az ügyfél adott ügyében kivel tart kapcsolatot a NAV – hívta fel a figyelmet a Nemzeti Adó- és Vámhivatal.