Gazdaság

Korlátozhatják az e-autók használatát az energiaválság miatt

Korlátozhatják az elektromos autók használatát Svájcban az Európát sújtó energiaválság miatt, az alpesi ország nagyrészt a vízerőműveire támaszkodik. Németországban olyan rossz a helyzet, hogy vészhelyzeti forgatókönyvet készítettek. A bizonytalanság miatt a Volkswagen és a Stellanis csoport is új lehetőségeket, hosszú távú megoldást keres.

Svájc lehet az első ország, amely az energiaellátás stabilitásának fenntartása érdekében korlátozásokat vezet be az e-autók magáncélú használatára vonatkozóan – közölte a Der Spiegel az erről szóló rendelettervezet alapján. Ha a jogszabályt elfogadják és kihirdetik, elektromos autóval kizárólag vásárolni, orvoshoz, egyházi rendezvényre és bíróságra lehet majd menni. A lap megjegyzi, hogy az alpesi ország döntően a vízerőműveire támaszkodik, de Francia- és Németországból is importál villamos energiát. Mivel különösen az utóbbi egyre mélyülő és egyelőre kezelhetetlennek tűnő energiaválsággal küzd, a svájci kormány fel akar készülni a szállítások akadozása vagy teljes leállása okozta helyzetre.

A német körülményeket jól jellemzi, hogy a télies időjárás ellenére a háztartások 10 százalékában még egyáltalán nem gyújtottak be, sokan pedig csak „éjszakai üzemmódban", azaz takaréklángon járatják a kazánokat vagy konvektorokat – derült ki a dpa hírügynökség megrendelésére készült felméréséből. A YouGov közvéleménykutatása szerint a válaszadók 68 százaléka fűt kevesebbet ebben a szezonban, mint az előző év azonos időszakában; 56 százalékuk úgy véli, a spórolás érdekében ez már így is marad, további 15 százalék pedig az ellátásbiztonsági okokra hivatkozva nyilatkozta azt, hogy az előttünk álló télen kevésbé fogja felfűteni az otthonát, mint tavaly.

Visszatérve a gépjárművekhez, az energiaválság érzékenyen érinti Európa autógyártását. Érdemes felidézni, hogy korábban a Bloomberg arról írt, a kontinens legnagyobb konszernje, a Volkswagen-csoport komolyan fontolgatja a kivonulását Közép-Európából. A gázellátás csökkenése és az áremelkedések miatt mérlegelik annak lehetőségét, hogy a német, cseh és szlovák üzemeiket a tengerhez közeli régiókba, Délnyugat- és/vagy Észak-Európa országaiba költöztetik.

A Stellantis (a Chrysler, Citroën, Fiat, Opel, Peugeot stb. márkák tulajdonosa) még távolabb menne, a Carscoops híradása szerint egészen Indiáig. A szaklap néhány hete írta meg, hogy a cégcsoport az elektromos járművek gyártását már rövidtávon a szubkontinensre helyezné ki, s onnan exportálná, mivel Európában túl drága összeszerelni őket. A döntés még nem született meg, de napirenden van. A cikkben megjegyezték, India nem kulcsfontosságú piac a Stellantis számára, de az ország lehetőséget ad a gyártási költségek jelentős csökkentésére, hiszen minden alkatrészt – beleértve az akkumulátorokat is – helyben be lehet szerezni.

Kapcsolódó írásaink