Gazdaság
NMHH: az utóbbi nyolc évben a havidíjas mobilelőfizetések kerültek túlsúlyba
Jelentősen visszaesett az indított SMS-ek átlagos havi száma
A közleményben jelezték, hogy egy számlás előfizetésre jutó havi átlagos percforgalom és a hívások átlagos hossza is több mint 40 százalékkal nőtt a vizsgált időszakban csaknem azonos hívásszám mellett. Ezzel szemben a feltöltőkártyás felhasználók 2021-ben 21 százalékkal kevesebb hívást kezdeményeztek havonta, mint 8 évvel ezelőtt.
Mind a feltöltőkártyás, mind a havidíjas mobiltelefon-használatban jelentősen visszaesett az indított SMS-ek átlagos havi száma, feltehetően az ingyenes üzenettovábbítási lehetőségek elterjedése miatt – ismertették.
A lakossági vezetékestelefon-előfizetések száma a vizsgált első két évben nőtt ugyan, de csökkenő mértékben, majd 2017-ben, a DIGI adatszolgáltatásba történt bekerülésével – egy egyszeri ugrást követően – stagnálni, illetve enyhén csökkenni kezdett a megfigyelt időszak végére. Ebben a szegmensben a hívások száma drasztikusan visszaesett a percforgalom szolidabb csökkenése mellett, ami az átlagos híváshossz mintegy 2,5 perccel való növekedését eredményezte.
Mindhárom típusú telefonhasználat esetén a saját hálózatba irányuló hívásforgalom a legjelentősebb – bár az utóbbi 8 év alatt csökkenő – arányú. Tavaly a vezetékes telefonról beszélők második legtöbb forgalmat jelentő hívásiránya a mobilhálózati, utána pedig a helyi, hálózaton kívüli.
Az NMHH tájékoztatása szerint a belföldi hívásforgalomban 2014 és 2021 között bekövetkezett változásokat a szolgáltatók által az átlagos havi költségmutatóhoz benyújtott adatok alapján vizsgálták.
A hatóság 2012-ben dolgozta ki az átlagos havi költségmutatót a felhasználók tájékoztatása és a fogyasztói tudatosság fokozása érdekében. A legnagyobb mobil- és vezetékestelefon-szolgáltatók – a Magyar Telekom, a Yettel, a Vodafone, a DIGI és az Invitel – aktuálisan előfizethető díjcsomagjait alapul vevő mutatót a hatóság honlapján havi frissítéssel publikálják – idézték fel a közleményben.