Gazdaság

Nem vonul ki a Ryanair, de csökkenti járatainak számát

Michael O’Leary, a Ryanair vezérigazgatója keddi, budapesti sajtótájékoztatóján bejelentette: bár nem zárják be a budapesti bázist, de az ír légitársaság nyolc, a magyar fővárost érintő járatot megszüntet télen, és hét vonalon csökkenti a magyarországi jártok számát.

Nem vonul ki a Ryanair, de csökkenti járatainak számát
Csökkentette a légitársaság a Budapestet érintő járatai számát
Fotó: MH

A döntés nyomán Magyarországon 53-ról 45-re csökken a Ryanair járatainak száma. A vezérigazgató közölte, hogy 4,5 millió utast szállítottak évente, és a várakozások szerint ez négymillió alá esik az útvonalak törlésével. Elmondta, hogy 2023-ra ötmillió utassal terveztek.

Michael O’Leary ismertette, az elmúlt két évben 2,5 milliárd font volt a Ryanair vesztesége. Szerinte Magyarország kevésbé lesz így attraktív a turisták számára, mivel drágábbak a repülőjegyek. A vezérigazgató várakozásai szerint az utazók inkább a környező országokat fogják választani.

Michael O’Leary kiemelete, hogy azt a stratégiát választották, hogy az extraprofitadót az utasokra terhelik. „Nem értjük, hogy miért a légitársaságokra kellet kivetni az extraprofitadót. Az elmúlt két évben veszteségesek voltunk a járvány és az orosz–ukrán háború miatt. A magyar kormány figyelmét felhívtuk, hogy az Európai Unió szabályai lehetővé teszik, hogy változtassunk a jegyek árán, és ezt meg is tettük. Magyarország az egyetlen az Európai Unióban, ahol különadót vetnek ki az amúgy is veszteséges légitársaságokra.”

A magyar kormány és Ryanair csörtéje nyár elején kezdődött. Június 5-én a Magyar Közlönyben is megjelent az extraprofitadóról szóló rendelet. Ennek értelmében a repülőjegyekre 3900, valamint 9750 forint különadót vetnek ki. A kormány kihelyezett kormányülésen jelentette be, hogy az elhúzódó háborús helyzet miatt a kormány rezsivédelmi és honvédelmi alapot hoz létre, amelybe azoknak a szektoroknak kell különadót fizetni, amelyek extraprofitra tettek szert az elmúlt időszakban. Ezt követően Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter elmondta, a különadó árát nem az embereknek kell megfizetniük, és megerősítette, hogy a kabinet folyamatosan figyelni fogja, hogy az extraprofitadó által érintett cégek áthárítják-e a költségeket a fogyasztókra. Ezt követően kiderült, hogy a légitársaság továbbterheli az extraprofitadót, és a repülőjegyek árába beépíti, amit a kormány elfogadhatatlannak tartott. A Ryanair vezére erre reagálva ostobának nevezte a minisztert (korábban Boris Johnsont is címeres idiótának nevezte). Nagy Márton válasza erre az volt, hogy remélik, a légitársaság az utasok problémáit nem ilyen arroganciával kezeli, és úgy fogalmazott, hogy méltánytalan és kisstílű az a gyakorlat, amelyet Európa legprofitéhesebb légitársasága, a Ryanair megenged magának.

A Ryanair ellen júniusban fogyasztóvédelmi vizsgálat indult a budapesti kormányhivatal kezdeményezésére. Az indoklás szerint azért, mert Magyarország kormánya elfogadhatatlannak tartja és a leghatározottabban elutasítja, hogy a Ryanair DAC (Ryanair) a légitársaságokra kivetett extraprofit-különadóját áthárítja az utazókra, ezáltal újabb extraprofit beszedését célozva – közölte az Igazságügyi Minisztérium. Augusztus 8-án pedig az is kiderült, hogy a légitársaság 300 millió forintos bírságot kapott. A Ryanair fellebbezett a döntés ellen, ennek eredménye még nem ismert.

Kapcsolódó írásaink