Gazdaság

Még évekig szűkös maradhat a finomítói kapacitás a világon

A kőolaj-finomítói kapacitás rekordsebességgel zuhan, miközben az üzemanyagok iránti kereslet emelkedik

A kőolaj-finomítói kapacitások szűkössége legalább az évtized közepéig fennmaradhat, mivel az üzemanyagok iránti kereslet növekedésével nehezen tud a kínálat lépést tartani – derül ki a Nemzetközi Energia Fórum (International Energy Forum, IEF) és az S&P Global gazdaságkutató intézet kedden megjelent jelentéséből.

Még évekig szűkös maradhat a finomítói kapacitás a világon
A globális kőolaj-finomítói kapacitás rekordot jelentő, napi 3,8 millió hordóval esett vissza 2020. március és 2022. június között (képünk illusztráció)
Fotó: MH

A globális kőolajfinomítói kapacitás rekordot jelentő, napi 3,8 millió hordóval esett vissza 2020. március és 2022. június között, miközben az üzemanyagok iránti kereslet 5,6 millióval emelkedett ugyanebben az időszakban.

A pandémia idején világszerte megcsappant a feldolgozott olajtermékek iránti kereslet, ami lenyomta a finomítói árréséket. Az ezt követő gazdasági fellendülés és az ukrajnai háború miatt Oroszországgal szemben bevezetett nyugati szankciók hatására az üzemanyag-kínálat nem tudott lépest tartani a kereslettel, és az olajcégek rekordárrést könyvelhettek el – áll az elemzésben.

A finomítói kapacitások mintegy napi kétmillió hordóval növekedhetnek 2023 végig, de a beruházások befejezése csúszhat, és ez tovább növelheti a nyomást a már így is magas kapacitással működő finomítókon.

A jelentésben arra figyelmeztetnek, hogy a rekord finomítói árrések sem vezetnek a kapacitások növekedéséhez, az olajcégek a zöldátmenet időszakában óvatosabban dönthetnek a beruházásaikról.

Az IEF és az S&P Global előrejelzése szerint az évtized végére mintegy 35,7 millió plug-in hibrid járművet adhatnak el évente a világon – a jelenlegi 6,6 millióhoz képest –, mindez pedig napi négymillió hordóval csökkenheti a globális üzemanyag-keresletet.

A jelentésben kitérnek a háború olajpiaci hatásaira és a kínai piac változására. A szankciók és az embargók közel napi hárommillió hordónyi feldolgozott orosz olaj szállításában okoztak fennakadást, míg Kína üzemanyagexportja 2019-hez képest harminc százalékkal esett vissza, miután a hazai piac igényeinek kielégítése élvezett elsőbbséget.

Kapcsolódó írásaink