Gazdaság
A szállásadók 44 százaléka online igyekszik feltölteni kapacitásait
A szálláshely-foglalásoknál továbbra is a Booking.com és az Expedia a vezető online szállásközvetítők
A tanulmány megállapításai szerint jelenleg az online szállásközvetítők a független szálláshely-szolgáltatók értékesítéseinek 44 százalékát teszik ki, ami 2016-hoz képest enyhe növekedés. A szálláshely-foglalásoknál továbbra is a Booking.com és az Expedia a vezető online szállásközvetítők, és nincs jele annak, hogy a jelenleg működő cégek piaci részesedése jelentősen változna, vagy hogy új online szállásközvetítők lépnének be a piacra. A szálláshely-szolgáltatók által az online szállásközvetítőknek fizetett jutalékok stabilak maradtak, vagy kissé csökkentek.
Kevésbé elterjedt az ár és a rendelkezésre állás differenciálásának gyakorlata, amelyet a szálláshely-szolgáltatók alkalmaznak a különböző online szállásközvetítők függvényében, illetve attól függően, hogy a szálláshelyet közvetlenül vagy online szállásközvetítőn keresztül kínálják. Egyes online szállásközvetítők kereskedelmi intézkedésekkel (például a láthatóság növelésével vagy csökkentésével a portáljukon) ösztönzik a szálláshely-szolgáltatókat arra, hogy a lehető legjobb árakat és feltételeket biztosítsák számukra. A szálláshely-értékesítési online, illetve offline csatornák jelentősége szempontjából van némi eltérés a különböző tagállamok között, de nincs nagy különbség az online szállásközvetítők versenyfeltételei terén – olvasható a tanulmányban.
Az online szállásközvetítők által alkalmazott teljes körű és szűkített paritási záradékokat tiltó osztrák és belga jogszabályok nem idéztek elő lényeges változást a szálláshely-értékesítés terén a tanulmány által vizsgált többi tagállamhoz képest.
A 2021-ben végzett, 2017 és 2021 közötti időszakot felölelő piacelemzés hat tagállamból (Ausztria, Belgium, Ciprus, Lengyelország, Spanyolország és Svédország) származó reprezentatív mintán alapul – tették hozzá.