Gazdaság

Eltűnik egy köztes lépcső a sofőrképzésből

Jelentősen könnyebb lesz január elsejétől buszvezetői jogosítványt szerezni. Az intézkedésnek köszönhetően a leendő hivatásos sofőrök a korábbinál lényegesen olcsóbban és gyorsabban sajátíthatják el a biztonságos közlekedéshez szükséges ismereteket, készségeket.

Eltűnik egy köztes lépcső a sofőrképzésből
Az intézkedés egyik kimondott célja az utánpótlás biztosítása (képünk illusztráció)
Fotó: Hegedűs Róbert/MH

Január 1-től tehergépkocsis jogosítvány nélkül is buszvezetőnek tanulhat az, aki már rendelkezik személyautóra szóló, B kategóriás engedéllyel – közölte csütörtökön a Technológiai és Ipari Minisztérium (TIM). Mint írták, a kapcsolódó jogszabály-módosítás december közepi hatályba lépéséhez igazodva hirdetik majd ki az új tantervi és vizsgakövetelményeket. A képző szervek felkészülési idejével számolva 2023-től így jelentősen egyszerűsödik – és ami csaknem ugyan ilyen fontos: olcsóbbá válik – az autóbuszos jogosítványszerzés.

A jelenleg érvényes szabályozás szerint ugyanis a személygépkocsi vezetésére jogosító B után a teherautókra előírt C kategóriás jogosítványt is meg kell szereznie annak, aki a D engedélyre vágyik. Az elfogadott rendeletmódosítások az idei év végével eltörlik ezt a követelményt, azaz január 1-től köztes megálló nélkül ülhetnek át a buszok vezetőfülkéjébe a „szimpla” sofőrök. A változtatás nagy könnyebbséget jelent az ágazat vállalkozásai, a magánfuvarozók, az önkormányzati cégek és a Volánbusz számára is – fogalmazott a tárca.

Lényeges újításként megszűnik az iparági visszajelzések szerint elavult Biztonsági ellenőrzés és üzemeltetés vizsgatárgy. A korszerűsített ismeretanyagot a továbbiakban a rutinvizsgán kérik számon a tanulóktól – írta a minisztérium.

Vitézy Dávid közlekedésért felelős államtitkár a közlemény szerint arról beszélt, évente két-háromezren szereznek buszos jogosítványt, s most azt remélik, a sokkal egyszerűbb feltételekkel többen választhatják majd a hivatásos sofőrködést. Az időigényes tehergépkocsis képzés, vizsgáztatás költségei alól mentesülve a tanulók 8–12 hónapot és több százezer forintot spórolnak meg – húzta alá Vitézy Dávid. Hozzátette, a bőségesebb szakmai utánpótlásra azért is nagy szükség van, mert a munkaerőhiány gátat szab a közösségi közlekedési szolgáltatók menetrendi kínálatbővítéseinek, s megnehezíti a buszos pótlás megszervezését a tartós vasúti fennakadások idejére.

Kapcsolódó írásaink