Gazdaság

A következő tíz-tizenöt év a vasútról fog szólni

A kormány azon dolgozik, hogy Magyarország Közép-Európa teherfuvarozási, logisztikai és elosztó központja legyen

A magyar kormány pontosan érti a vasúti rendszer fejlesztésének jelentőségét, a következő tíz-tizenöt év mindenképpen a vasútról fog szólni – jelentette ki Palkovics László technológiai és ipari miniszter pénteken, a Magyar Vasúttörténeti Parkban tartott 72. Vasutasnapon.

A következő tíz-tizenöt év a vasútról fog szólni
A vasút, akár a teher-, akár a személyszállítást nézzük, a leginkább környezetbarát közlekedési formának számít
Fotó: MH/Katona László

A kormány olyan politikát folytat, amely a tiszta, energiahatékony vasutat a jövő közlekedésének tekinti, nemcsak a személyszállításban, de az árufuvarozásban is a kötött pályának szán központi szerepet – hangsúlyozta Palkovics László.

Elmondta: a kormány hatezermilliárd forintot szán erre a következő időszakban. Ebből négyezermilliárd forintot fordít a vasúti infrastruktúra fejlesztésére és kétezermilliárdot a vasúti gördülőállomány továbbfejlesztésére. Fontos stratégiai célnak nevezte a magyar vasúti járműgyártás visszaállítását.

Kiemelte: a Nemzeti Közlekedési Központ közreműködésével az utasok igényeihez igazodó, az autó­zással versenyképes szolgáltatáskínálat, egységes menetrend és összehangolt tarifarendszer kialakítása a cél. Az EU-ban és Magyarországon is húszszázalékos a vasút aránya a személyforgalomban és az áruforgalomban, 2050-ig ennek minimum megduplázása a cél – hangsúlyozta.

Várhatóan 2023 elejére elkészül Magyarország új közlekedési stratégiája, amelyben 2040-ig rögzítik az ágazati célokat; a kormány július 27-én tárgyalja – és a tervek szerint el is fogadja – az új vasúti stratégiát – tájékoztatott.

A tárcavezető a Rail Cargo Hungaria Zrt. 72. Vasutasnap alkalmából rendezett ünnepségén elmondta: a kormány azon dolgozik, hogy Magyarország Közép-Európa teherfuvarozási, logisztikai és elosztó központja legyen, ehhez elengedhetetlen, hogy a lehető legnagyobb mértékben részesüljön az ország az Európa és Ázsia közötti áruforgalomból. Hozzátette: a kormány a vasút fejlesztését kiemelten kezeli, ez az évszázad a vasút évszázada lesz, erre minden esély megvan, részben a már zajló beruházásokkal, így a Budapest–Belgrád vasútvonal fejlesztésével.

Rámutatott: a fejlesztések mellett folytatják a V0 előkészítését és tervezését. A teherforgalmi vasútvonal nyomvonaltervei készülnek, erről július 25-én tárgyal a kormány – sorolta.

Elmondta: a héten megalakították a négyoldalú koordinációs tanácsot Törökország–Szerbia–Bul-gária közlekedésért felelős minisztereivel, ami szintén azt szolgálja, hogy Magyarország megkerülhetetlen tényező legyen a régióban.

A miniszter a folyamatban lévő fejlesztések között kiemelte: a cseh NYMWAG magyar leánycége üzemet létesít Nagykanizsán, ahol vasúti teherkocsikat gyártanak, a gyártóbázis ezerötszáz dolgozót foglalkoztat majd.

Vitézy Dávid közlekedésért felelős államtitkár arról beszélt, hogy a kormány célkitűzései alapján a vasúti személy- és áruszállítás teljesítménye duplázódni fog, ez minden korábbinál nagyobb nyomást helyez az ágazatra. A Budapest–Belgrád vasútvonal létrehozásával Magyarország stratégiai eszköz birtokában lesz a térségben – mondta. A szaktárca hisz abban, hogy a vasúti áruszállításnak óriási jövője van, és abban, hogy ez a legkörnyezetbarátabb, legfenntarthatóbb szállítási mód, valamint az áruszállítás nemcsak Európán és az országon belül, hanem a földrészek között is fokozottabban a vasútra fog terelődni – közölte.

Kovács Imre, a Rail Cargo Hungaria igazgatóságának elnöke jelentősnek nevezte a Budapest–Belgrád vasútvonal fejlesztését az ágazat jövőjében, és kiemelte, hogy ezzel Budapest felkerült a kínai térképekre. Az első kínai mozdony érkezése a következő napokban várható – tette hozzá.

Kapcsolódó írásaink

A vasút lehet a tengeri szállítás alternatívája

ĀPalkovics László tegnap Isztambulban járt a Bulgária–Magyarország–Szerbia–Törökország közlekedési munkacsoport alakuló ülésén, ahol azt vitatták meg, hogy a négy ország milyen infrastruktúrát épít ki a vasútvonal érdekében